در مقاله قبلی، به طور کامل در مورد رمز ارز چیا و مباحث مقدماتی آن توضیحاتی ارائه دادیم. حال در این مقاله قصد داریم ، اصلی ترین نکته در مورد این رمزارز جذاب یعنی سخت افزار مورد نیاز برای استخراج ارز چیا را تشریح کنیم.

رمزارز چیا Chia

یکی از نکات مهمی که همواره به عنوان مسئله اصلی برای استخراج رمزارزها مطرح می‌شود، قدرت پردازش ماینرها در فرایند ماینینگ است.  پروژه رمز ارز چیا Chia، بر پایه یک الگوریتم بسیار قدرتمند به نام پی. او. اس. تی (PoST) استوار است. در این الگوریتم، از فضای ذخیره سازی به جای پردازنده‌ها استفاده می‌کنند. از این رو به چیا، بیت‌کوین سبز نیز می‌گویند. (چرا که نقش قابل توجهی در کاهش انرژی دارد.)
به عبارت دیگر چیا، به جای استفاده از انرژی الکتریکی برای هدایت بلاک‌چین، با استفاده از فضای سخت افزاری به استخراج رمز ارز می‌پردازد. و باعث کاهش قابل توجه در مصرف برق می‌شود. زیرا درایورهای سخت افزاری از انرژی کمتری نسبت به GPUها استفاده می کنند.

سخت افزار مورد نیاز برای استخراج ارز چیا

 

سخت‌افزار و منابع مورد نیاز برای استخراج رمزارز چیا

نکته اصلی در مورد این رمزارز، سخت‌افزار و منابع مورد نیاز برای استخراج آن است. در این مقاله به طور تخصصی در مورد این موضوع بحث خواهیم کرد.
برخلاف رمزارزهای معروف دیگر،( که اکنون در بازار سرمایه نام آنها را زیاد می شنویم، مانند بیت کوین، اتریوم و رمز ارز هایی که مبتنی بر الگوریتم اثبات کار هستند)،  استخراج رمز ارز چیا، صرفا با استفاده از هارد دیسک امکان پذیر است. رمز ارزهای دیگر، به دلیل رقابت گسترده در میان ماینرها برای استخراج، و استفاده از پردازنده های معمولی، عمدتاً غیر اقتصادی و پرهزینه هستند. اما در رمز ارز چیا، این گونه نیست و شما می‌توانید با استفاده از انواع هارد دیسک با ظرفیت بالا مانند : هارد SSD یا هارد NVME ،هارد SAS و هارد HDD، به استخراج این رمز ارز بپردازید. فقط باید فضای ذخیره سازی کافی برای ایجاد و نگهداری از پلات ها را در اختیار داشته باشید. (در مقاله قبلی در مورد پلات‌ها توضیح داده ایم.)

سرور مورد نیاز استخراج چیا

اما آنچه که مهم است سرعت تجهیزات ذخیره سازی و قدرت پردازنده در مدت زمان مورد نیاز برای ایجاد پلات‌ها است. منظور ما از تجهیزات ذخیره سازی، هارد دیسک و و مخصوصا هارد SSD یا هارد NVME است. فضای ذخیره سازی بیشتر، به معنای تولید تعداد پلات‌های بیشتر و در نتیجه افزایش درآمد است. نکته بسیار مهم که قبل از آغاز استخراج باید توجه داشته باشید این است که تجهیزات ذخیره سازی عادی، برای فرآیند ایجاد پلات‌ها و خواندن و دریافت اطلاعات مورد نیاز به صورت مداوم و مستمر ، ساخته نشده‌اند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم از سخت افزارهای بهتری برای این کار استفاده کنید.

سرور HP مناسب ترین گزینه برای سرور ذخیره سازی می باشد. این سرور بایستی دارای دو سی پی یو و حداقل 16گیگ رم باشد. در ایران بدلیل واردات سرور اچ پی استوک قیمت های آن بسیار مناسب است. البته از زمان شروع کار رمز ارز چیا قیمت سرور نیز افزایش یافته است.

سرور اچ پی با توجه قدرت سخت افزاری و بسته به تعداد و نوع سی پی یو که بر روی آن نصب می شود ،مقدار رم قابل پشتیبانی و از همه مهمتر برای ماینینگ ارز چیا تعداد هارد و مدل و سایز هاردی که روی آن نصب می شود ،دارای مدل های مختلفی در بازار می باشد. هرچقدر سرور شما دارای تعداد هارد بیشتری باشد ،شانس استخراج ارز چیا بیشتر می شود.  در نتیجه شما سهم بیشتری از شبکه رمز ارز چیا را کسب می کنید. در نظر داشته باشید سرورهای اچ پی که در پارت نامبر آنها LFF آمده است ،می توانند هاردهای باظرفیت بالا یا همان هارد دیسک HDD با سایز 3.5 اینچ را ساپورت کنند.

سرور استخراج ارز چیا

هارد مورد نیاز استخراج چیا

برای استخراج ارز چیا شما نیاز به دو دسته هارد دارید. دسته اول هارد SSD یا هارد NVME که وظیفه ساخت پلات چیا را دارد و دسته دوم هارد HDD که وظیفه ذخیره سازی پلات های چیا را دارد.

همانطور که در بالا اشاره کردیم برای استخراج رمز ارز چیا، به هر میزان که پلات‌های بیشتری را ایجاد کنید، می‌توانید رمز ارز چیای بیشتری استخراج کنید. از این رو، استفاده از هارد SSD از نوع NVME ، گزینه بسیار مناسبی است. چرا که SSDها، برای استفاده مداوم و مستمر طراحی شده‌اند. از این رو سرعت ایجاد پلات‌های جدید را افزایش می‌دهند و احتمال خرابی را نیز به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهند. از طرف دیگر نیز، استفاده از هارددیسک های معمولی، زمان بازگشت سرمایه را کاهش می‌دهند. به همین دلیل برای درآمد بیشتر در زمان کوتاه ما توصیه می‌کنیم که برای ساخت پلات از SSDهای سریع با ظرفیت حداقل 1ترابایت و برای ذخیره سازی پلات‌ها، از هارد دیسک‌های معمولی HDD با ظرفیت حداقل 6ترابایت و بالاتر استفاده کنید.

مقایسه هارد دیسک NVMe - HDD - SSD

استفاده از دیسک های با ظرفیت بالا علاوه بر اینکه مصرف انرژی پایینی دارند،( مثلاً یک هارد دیسک ۱۰ ترابایتی به مراتب مصرف کمتری نسبت به استفاده از ۵ هارد دیسک ۲ ترابایتی دارد)، نصب آسانتری هم دارند. همچنین شما می‌توانید برای ذخیره سازی پلات‌ها از هارد دیسک‌های خارجی یا هارد اکسترنال که با کابل USB متصل می شوند، سیستم‌های ذخیره سازی تحت شبکه یا همان NAS  و … استفاده کنید.

به طور خلاصه، تولید رمز ارز چیا به شتاب دهنده‌های گران‌قیمت کارت گرافیک نیاز ندارد. بنابراین استفاده از SSDهای سریع چیزی است که از هر منظر منطقی به نظر برسد.

مصرف برق ماینر برای استخراج چیا

همانطور که در بالا گفتیم از سرور اچ پی برای ماین چیا استفاده می شود. برخلاف ماینر بیت کوین و ماینر اتریوم و… این ماینرها مصرف برق بسیار کمی در حدود 70% کمتر نسبت به آنها دارد. بطور مثال یک ماینر بیت کوین مدل S9 حدودا 1300 وات مصرف برق دارد. این در صورتی است که مصرف برق سرور HP حدودا 450 وات است. سرورهای اچ پی باتوجه به تعداد هاردی که روی آن نصب می کنید مصرف برق مختلفی دارد. هرچقدر تعداد هاردها بیشتر شود ،مصرف برق آن سرور نیز افزایش می یابد.

صدای ماینر استخراج چیا

اگر شما از سرور اچ پی برای استخراج چیا استفاده می کنید باز هم صدای نویز سرور اچ پی بستگی به تعداد هارد نصب شده ،پاور سرور اچ پی و مدل آن بستگی دارد. اگر بخواهیم واضح تر در این باره بگیم تا برایتان قابل درک باشد به این مثال توجه کنید : اگر صدای صحبت کردن انسان یا رادیو در پس زمینه 45 دسیبل و صدای ماینر بیت کوین سری S9 را حدودا 85 دسیبل در نظر بگیریم، صدای نویز سرور HP حداقل 45 دسیبل به بالا است.

نکته مهم : اگر دمای محل نصب سرور اچ پی بالای 25 درجه سانتی گراد باشد ،ضمن پایین آمدن طول عمر تجهیزات ،تولید صدای خیلی بیشتری دارد.

میزان مصرف اینترنت استخراج چیا

مصرف اینترنت برای استخراج رمزارز چیا تقریبا مشابه ماینرهای بیت کوین و اتریوم و… بسیار ناچیز است. شاید در شروع ساخت پلات ها کمی مصرف اینترنت داشته باشید ولی بطور کل مصرف اینترنت ناچیزی دارد.

سخت افزار مورد نیاز برای استخراج ارز چیا

به دلیل فضا محور بودن رمز ارز چیا، ماینرها نیازمند فضاهای ذخیره سازی هستند. به این معنا که حجم این فضا، مشخص کننده شانس ماینر برای دریافت سود است. از این رو، قطعا تقاضا برای ابزارهای ذخیره‌سازی افزایش یافته است. در راس این تجهیزات هاردهای SSD وجود دارند. که بخاطر سرعت بیشتر برای استخراج چیا نسبت به HDD و سایر تجهیزات مناسبتر هستند.

شرکت رایمند ارتباطات به عنوان تامین کننده تجهیزات استخراج ارز چیا آماده ارائه این محصولات به مشتریان عزیز است.

سوالات متداول

ارز چیا چیست ؟

رمزارز چیا به گونه‌ای است که خیلی‌ها آن را از نظر ارزش اقتصادی و مالی ، با بیت‌کوین و اتریوم مقایسه می‌کنند. شبکه رمزارز چیا با برنامه نویسی اختصاصی به نامه چیا‌لیسپ(Chialisp) ایجاد شده است که در واقع همان زبان برنامه نویسی بیت کوین  است.

برای استخراج چیا امکان استفاده از هارد معمولی به جای SSD هست؟

بله ، فقط سرعت استخراج پایین تر بوده و طول عمر هارد کم می شود.

درآمد ارز چیا چقدر است؟

درآمد ارز چیا بستگی به میزان استخراج شما در یک ماه دارد.هرچقدر میزان هارد شما بیشتر باشد ، استخراجتان نیز بیشتر است.

آیا با کامپیوتر یا لپ تاپ هم امکان استخراج ارز چیا وجود دارد ؟

بله – شما حتی با سیستم های خانگی هم میتوانید ارز چیا را ماین کنید ولی سرعت استخراج پایین بوده و در نتیجه درآمدتان نیز کم می شود.

حداقل سیستم مورد نیاز استخراج چیا چقدر است؟

به نظر ما یک سرور اچ پی با حداقل رم 16گیگ – پردازنده سی پی یو 8 هسته – هارد اس اس دی یا NVMe با ظرفیت 500 گیگ و هارد دیسک معمولی با ظرفیت 12 ترابایت