رایمند ارتباطات

برندهای یوپی‌اس ما

شرکت تکام

محاسبه توان یوپی‌اس چیست؟

حتما تا به حال این سؤال برای همه ما پیش‌آمده که در زمان خرید یو پی اس یا خرید باتری یا حتی انتخاب استابلایزر موردنیازمان چه دستگاهی مناسب است یا باتری چند آمپر برای یو پی اس خریداری کنیم!!! با خودتان می گویید چه یو پی اسی خریداری کنم که متناسب با مصرفم باشد نه بیشتر از نیازتان و نه کمتر و یا چقدر هزینه باید برای خرید یو پی اس یا باتری آن باید انجام دهید.در این مقاله شما بطور کامل به جواب سوالاتتان می رسید. در ابتدا فرمول محاسبه توان یو پی اس موردنیاز را به‌طور کامل توضیح داده و سپس نحوه انتخاب باتری مناسب یو پی اس را نیز شرح خواهیم داد.در پایین همین صفحه نرم‌افزار محاسبه توان باتری و یو پی اس نیز طراحی‌شده است که شما می‌توانید با پر کردن فرم‌های آن به‌راحتی مصرف یو پی اس و توان موردنیاز خود را بهمراه تعداد باتری و میران آمپرساعت باتری مورد نیازتان را به‌راحتی محاسبه کنید. قبل از شروع باید شما با یکسری از اصطلاحات در فرمول یا در مشخصات فنی یو پی اس ها آشنا بشوید که وقتی داریم فرمول را می‌نویسیم برایمان راحت‌تر باشد.

نرم افزار محاسبه توان یو پی اس

انواع آمپرساعت باتری یوپی‌اس

لیست آمپر باتری های یو پی اس با آمپر باتری خودرو با توجه به برند و کشور سازنده کاملا متفاوت است ازاین رو دارای مشخصات فنی مختلفی هستند ولی بطورمعمول آمپر باتری های یو پی اس موجود در بازار به شرح جدول زیر براساس آمپرساعت AH می باشد.

12AH9AH8AH7AH4.5AH
45AH42AH40AH28AH18AH
120AH150AH120AH100AH65AH

محاسبه تعداد باتری UPS

محاسبه تعداد باتری یو پی اس ها بستگی به مدل و مارک یو پی اس دارد. اگر بخواهیم بدانیم هر یو پی اس نیاز به چه تعداد باتری دارد کافیست مشخصات فنی آن یو پی اس را مطالعه کنیم.دربخشی از مشخصات فنی یو پی اس ولتاژ DC دستگاه یو پی اس نوشته شده است.بطور مثال در مشخصات فنی یو پی اس تکام مدل mars-630 3000 وات لاین اینتراکتیو ولتاژ DC 48 ولت آمده است.اگر میخواهید نحوه محاسبه ظرفیت باتری یو پی اس را بدانید بایستی ولتاژ DC که در اینجا 48ولت است را بر عدد 12 ( همان ولتاژ باتری ) تقسیم کنید.همانطور که ملاحظه کردید تعداد باتری مورد نیاز 4عدد است که در ادامه مقاله فرمول محاسبه آمپرساعت باتری را بطور دقیق شرح خواهیم داد.

نرم افزار محاسبه توان یو پی اس
نرم افزار محاسبه توان یو پی اس

توان نامی یوپی‌اس چیست؟

لیست آمپر باتری های یو پی اس با آمپر باتری خودرو با توجه به برند و کشور سازنده کاملا متفاوت است ازاین رو دارای مشخصات فنی مختلفی هستند ولی بطورمعمول آمپر باتری های یو پی اس موجود در بازار به شرح جدول زیر براساس آمپرساعت AH می باشد.

توان واقعی یو پی اس چیست؟

منظور از توان واقعی یو پی اس یعنی همان حداکثر مقدار توانی است که یک یو پی اس بصورت واقعی ( در حالت استفاده ) آماده ارئه به مصرف کنندگان خود میباشد.

دوربین های مداربسته دارای برندها ، کیفیت ها و مدل های مختلفی هستند و آن چیزی که در همه ی آنها یکسان و حائز اهمیت است میزان مصرف برق دوربین های مداربسته است.مصرف برق بیش از 80% دوربین های مداربسته با آداپتور سوئیچینگ 12ولت 2آمپر تغذیه می شود که معادل 24وات مصرف برق می باشد.در نظر داشته باشید دوربین های مداربسته اسپیددام یا همان دوربین های چرخشی دارای مصرف برق بیشتری می باشند. در نظر داشته باشید محاسبه یو پی اس برای دوربین های مداربسته در زمان روز و شب به دلیل استفاده از تکنولوژی دید در شب یا همان مادون قرمز متغییر است وبطورکلی مصرف برق دوربین مداربسته در شب بیشتر است.محاسبه یو پی اس برای دستگاه های ضبط دوربین مداربسته DVR یا NVR نیز بستگی به مدل ، امکانات و تعداد هارد استفاده شده در دستگاه دارد.هرچقدر تعداد هاردهایی که در دستگاه DVR یا NVR بکاررفته است زیاد باشد ، مصرف برق آن دستگاه نیز بیشتر است.بطور مثال براساس محاسبات ما مصرف برق یک دستگاه DVR یا NVR که دارای 2عدد هارد است جهت محاسبه یو پی اس تقریبا 50 وات می باشد.

همانطورکه می دانید کامپیوترها در مدل ها و کاربردهای مختلفی وجود دارند.اجزای تشکیل دهنده هر کامپیوتر شامل پردازنده یا همان CPU ، رم ، هارد و تعداد هاردها ، مدل مادربرد و از همه مهمتر مدل و توان پاور کامپیوتر می باشد.بعضی از کامپیوترها دارای دو پردازشگر یا تعداد زیادی هارد هستند که این باعث افزایش مصرف برق و در نتیجه بالا رفتن مصرف برق یو پی اس می شود.در بعضی از کامپیوترهای صنعتی یا کامپیوترهای سرور علاوه بر استفاده از دو عدد cpu دو پاور سرور نیز استفاده شده است که همین مورد نیز باعث افزایش مصرف برق می شود. درواقع مصرف برق کامپیوتر به جمع توان مصرفی اجزای تشکیل دهنده کامپیوتر یا سرور بستگی دارد.هرچقدر تجهیزات به کاررفته زیادتر باشد مصرف برق یو پی اس نیز بیشتر می شود.البته ناگفته نباشد مصرف برق کامپیوتر در همه ی زمانها یکسان نیست.اگر توجه کرده باشید در زمان لودشدن نرم افزارهای یا باز کردن فایل های سنگین گرافیکی یا بازی های کامپیوتر میزان دور فن های سیستم بالاتر رفته و این نشاندهنده افزایش لحظه ای مصرف برق در آن زمان می باشد.اگر می خواهید محاسبه توان یو پی اس برای کامپیوتر را محاسبه کنید ،کافیست بدانید مصرف برق پاور کامپیوتر یا پاور سرورتان چقدر است.بطور مثال مصرف برق کامپیوتر معمولی به همراه یکعدد مانیتور LED یا LCD بطور معمول 250 وات می باشد.

چاپگرها با توجه به مدل‌هایشان توان مصرفی مختلفی دارند.
به‌طورکلی انواع پرینتر عبارتنداز:
1- پرینتر جوهرافشان
2- پرینتر لیزری سیاه‌وسفید یا رنگی
3- پرینتر سوزنی
4- پرینتر حرارتی
5- پرینتر بارکد زن، پرینتر لیبل زن، پرینتر برچسب‌زن البته مدل‌های دیگری مانند پرینتر عکس و پرینتر صنعتی پرینتر قلمی نیز هست که در اینجا پرمصرف‌ترین آن‌ها را نام‌برده‌ایم. برای محاسبه یو پی اس برای پرینتر ابتدا باید مشخصات فنی آن پرینتر را مطالعه کنید و توان مصرفی پرینتر را مشاهده کنید. به‌طورکلی پرینترها با توجه با کارایی و توانایی‌شان مصرف برقشان نیز تغییر می‌کند. به‌طور مثال توان مصرفی پرینتر سه‌بعدی بین 50 وات الی 200 وات است ولی توان مصرفی پرینتر تک‌کاره بین 50 وات الی 100 وات است. توان مصرفی پرینترهای چندکاره که دارای اسکنر، پرینتر، فکس می‌باشند حدوداً 150 وات الی 250 وات مصرف است. چاپگرهای قدیمی مانند چاپگرهای سوزنی مصرفی بسیار پایینی دارند زیرا در ساخت آن‌ها از هیتر برای خشک‌کردن و چاپ کردن جوهر استفاده‌نشده است. توان مصرفی پرینترهای سوزنی حدوداً 50 وات است.

سرورهای نیز مشابه کامپیوترها می باشند.با این تفاوت که سرورهای دارای پردازشگر بیشتر از یعدد cpu تا 4عدد cpu نیز میرسد.تعداد ومدل رم سرور نیز اهمیت دارد.در بعضی از سرورها پردازشگر آنها دارای 18 هسته و 36 هسته کمکی یا هسته مجازی بوده و رم آن سرور به ازای هر cpu تا میزان 768 گیگابیت نیز میرسد.تصور کنید چقدر پاور سرور باید قوی باشد تا بتواند این حجم قدرت را کنترل و پشتیبانی کند.انتخاب پاور سرور به میزان تجهیزات بکاررفته سرور بستگی دارد.ولی بطورکلی سروها دارای 2عدد پاور می باشند.نحوه تنظیمات و کارایی هر پاور سرور بستگی به کاربرد آن دارد.بطورمثال یک سرور HP که دارای 2عدد پاور 460 وات می باشد ، بطور معمول مصرف برق پاور سرور را همان 460 وات ( مصرف برق یکی از پاورها )مدنظر می گیریم.

نرم افزار محاسبه توان یو پی اس

فرمول‌های محاسبه باتری یوپی‌اس و استابلایزر

خوب بعد از همه اینهمه توضیحات بالاخره به مرحله کار کردن با نرم افزار محاسبه باتری و یو پی اس رسیدیم.این نرم افزار بطورکامل توسط تیم برنامه نویسی شرکت رایمند ارتباطات طراحی و برنامه نویسی شده است و بصورت رایگان در اختیار شما عزیزان قرار می گیرد.

محاسبه تعداد باتری یو پی اس ها بستگی به مدل و مارک یو پی اس دارد. اگر بخواهیم بدانیم هر یو پی اس نیاز به چه تعداد باتری دارد کافیست مشخصات فنی آن یو پی اس را مطالعه کنیم.دربخشی از مشخصات فنی یو پی اس ولتاژ DC دستگاه یو پی اس نوشته شده است.بطور مثال در مشخثات فنی یو پی اس تکام مدلmars-630 3000 وات لاین اینتراکتیو ولتاژ DC 48 ولت آمده است.اگر میخواهید نحوه محاسبه ظرفیت باتری یو پی اس را بدانید بایستی ولتاژ DC که در اینجا 48ولت است را بر عدد 12 ( همان ولتاژ باتری ) تقسیم کنید.همانطور که ملاحظه کردید تعداد باتری مورد نیاز 4عدد است که در ادامه مقاله فرمول محاسبه آمپرساعت باتری را بطور دقیق شرح خواهیم داد.

توان واقعی یو پی اس برابر با حاصلضرب توان اسمی یو پی اس در پاورفکتور یو پی اس می باشد.در اینجا فرض می کنیم می خواهیم توان واقعی یو پی اس 6کاوا آنلاین یا همان 6000ولت آمپر با پاور فکتور 0.9 را محاسبه کنیم.

6000×0.9=5400

این بدان معناست یو پی اس 6کاوایی که دارای پاورفکتور 0.9 می باشد می تواند 5400 ولت آمپر بصورت واقعی در اختیار ما قرار دهد.

در اینجا به دو روش نحوه محاسبه بک آپ یو پی اس را توضیح می دهیم:

روش اول :

همانطور که در بخش محاسبه توان یو پی اس توضیح دادیم برای انتخاب یو پی اس لازم است توان واقعی یو پی اس محاسبه شود.سپس توان واقعی را تقسیم بر ولتاژ DC مندرج در مشخصات فنی یو پی اس نموده تا آمپر ساعت باتری های مورد نیاز برای مدت یک ساعت بک آپ بدست آید.

در اینجا فرض می کنیم ما یک یو پی اس 3کاوا آنلاین با پاورفکتور 0.9و ولتاژ 72DC داریم.

در ابتدا باید توان اسمی یا همان 3000 را در پاورفکتور 0.9 کرده تا توان واقعی یو پی اس بدست آید. مثال :

2700=3000×0.9

این بدان معناست یک یو پی اس با توان اسمی 3000 ولت آمپر یا همان یو پی اس 3کاوا با پاورفکتور 0.9 قابلیت ارائه 2700 ولت آمپر بصورت واقعی را دارد.

سپس حاصل آنرا بر ولتاژ DC تقسیم می کنیم. مثال :

37=2700/72

یا اینکه همین عملیات را بصورت یکجا محاسبه کنید :

37=72/(3000*0.9)

نتیجه اینکه اگر یو پی اس 3کاوا آنلاین داشته باشیم و از بخواهیم از تمام توان آن استفاده کنیم و برای مدت یک ساعت بک آپ یو پی اس داشته باشیم ، بایستی 6 عدد باتری 37 امپر خریداری کنیم.

روش دوم :

در این روش ابتدا لیست تجهیزات مصرف کننده به همراه مصرف برق آنها برحسب وات را می نویسیم.سپس توان آنها را باهم جمع کرده و حاصل آنرا در مدت زمان بک آپ مورد نیاز برحسب ساعت می کنیم.پس از این مرحله عدد بدست آمده را تقسیم بر ولتاژDC یو پی اس مورد نظر می کنیم. عدد حاصل شده همان آمپرساعت باتری مورد نیاز شما می باشد.بطور مثال ما یکعدد سرور با توان 460 وات ، 8 عدد دوربین مداربسته با توان مصرفی 20 وات و 1عدد دستگاه ضبط تصاویر NVR یا DVR دوهارد با توان مصرفی 50 وات داریم و می خواهیم برای مدت 2 ساعت بک آپ یا برق اضطراری داشته باشیم فرمول محاسبه آمپرساعت باتری به شرح زیر است :

27=48(ولتاژ dc)/2ساعت×(1×460)+(8×20)+(1×50)

باتوجه مثال بالا وهمچنین نحوه محاسبه ظرفیت باتری با فرمول بالا ، برای مدت دوساعت بک آپ ما نیاز به 4عدد باتری یو پی اس 27آمپرساعت داریم.

راهنمای نرم افزار محاسبه باتری یو پی اس و استابلایزر

انتخاب تجهیزات مصرف کننده

در ابتدا شما بایستی از منو آبشاری زیر تجهیزات مصرف کننده موردنظرتان را انتخاب کنید و سپس تعداد موردنظر از دستگاهی را که دارید در منوی تعداد وارد نمایید.پیشنهاد میکنم از منو سرچ که در بالاترین قسمت منو قرارداده شده است استفاده کنید تا راحتتر به نتیجه برسید.برای اضافه کردن تجهیزات مصرف کننده دیگر از دکمه افزودن استفاده کنید در غیر اینصورت به سراغ بخش بعدی نرم افزار بروید.در هر زمان اگر اشتباهی کردید یا ردیف یا تجهیزات اشتباهی را انتخاب کردید با انتخاب گزینه حذف آن ردیف بطور کامل برداشته می شود.

اضافه کردن تجهیزات مصرف کننده دلخواه

اگر تجهیزات مصرف کننده موردنظرتان در لیست ما نیست با انتخاب گزینه محصول دلخواه می توانید بصورت دستی توان و تعداد دستگاه موردنظرتان را وارد کنید.

ضریب اطمینان یو پی اس

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در زمان خرید یو پی اس یا خرید استابلایزر تعدادی مصرف کننده مشخص داشته باشید ولی در آینده بازهم به تعداد آن اضافه شود.اگر در هنگام خرید برای افزایش توان یو پی اس یا استابلایزر پیش بینی لازم را نکنید زمانیکه تجهیزات جدیدی به دستگاه وصل می کنید استابلایزر یا یو پی اس به اصطلاح کم می آورد و توان کافی برای پشتیبانی از همه ی مصرف کننده ها را ندارد.ما در نرم افزار محاسبه باتری یو پی اس گزینه ای بنام ضریب اطمینان را پیش بینی کرده ایم که شما می توانید با انتخاب این گزینه و وارد کردن عددی بعنوان درصد اضافه بار در هنگام انتخاب یو پی اس یا انتخاب استابلایزر پیش بینی آینده را انجام دهید.

محاسبه توان باتری یو پی اس

درپایان با انتخاب یکی از گزینه های پیشنهاد استابلایزر یا پیشنهاد یو پی اس نرم افزار در کمترین زمان دستگاه استابلایزر یا یو پی اس مورد نیازتان را به همراه تعداد باتری یو پی اس و آمپرساعت باتری را به شما پیشنهاد می دهد.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.