امروزه شاهد رشد سریع فناوریهای مختلف مانند رایانش ابری هستیم. رایانش ابری فناوری جذاب این روزهای دنیای تکنولوژی است. از طرفی، وابستگی اکثر کاربران شخصی و تجاری به برنامهها و خدمات وب انکارناپذیر است. این رشد سریع، باعث شده است تا نحوه ایجاد محصولات جدید توسط توسعه دهندگان وب، کاملاً تغییر کند. تلاش آنها برای ایجاد برنامههای متناسب با روند تکنولوژی، هر روز در حال افزایش است. علاوه بر این، استفاده از دستگاههای تلفن همراه نیز، برای دسترسی به اطلاعات و خدمات از طریق سرویس ابری، امروزه بسیار فراگیر شده است. در تاریخ 1 ژوئن 2011 ، گوگل فناوری جدیدی تحت عنوان WebRTC را منتشر کرد. این فناوری جدید اجازه میدهد تا از HTML5 و Javascript API ، برای ایجاد برنامههایی استفاده شود که به ما امکان برقراری ارتباط از طریق صوتی یا تصویری را میدهد. در این مقاله، به بررسی بیشتر درباره اینکه WebRTC چیست و چه قابلیت هایی دارد ، میپردازیم. و به این سوال پاسخ میدهیم که چگونه از آن در سیستم ویپ استفاده کرد.
WebRTC چیست؟
WebRTC یک پروژه منبع باز است که توسط Google و Mozilla حمایت مالی میشود. ( همچنین مایکروسافت در تلاش است تا استانداردی را تعریف کند که به توسعهدهندگان وب با html و javascript، اجازه دسترسی به میکروفون و وبکم دستگاهها از وب را بددهد.)
اگر بخواهید بطور دقیق بدانید WebRTC چیست و چه قابلیت هایی دارد زمان زیادی برای مطالعه نیاز است ولی از شاخص ترین ویژگی های WebRTC امکان ارتباط زندهی صوتی و تصویری را بر روی مرورگرها و اپلیکیشنهای موبایل فراهم میکند. به عبارت دیگر، هدف نهایی این فناوری جدید، ایجاد ارتباطات صوتی / تصویری سریع در مرورگرهایی است که از استاندارد HTML5 پشتیبانی میکنند. البته این مرورگرهاباید درخودا، امکان پیادهسازی WebRTC را داشته باشند.
در این روش نیازی به استفاده از برنامه و اکستنشن هایی جانبی مانند نرم افزارهای (جاوا ، فلش ، اکتیو ایکس ، پلاگین و …) برای برقراری ارتباط صوتی / تصویری مطمئن بین مرورگرها نیست.
سهولت در استفاده از WebRTC
یکی از ویژگیهای شاحص این فناوری، سهولت استفاده آن است. به این شکل که پس از باز کردن مرورگر، فقط با یک کلیک، قادر به یک چت یا یک تماس تصویری خواهید بود.
در حال حاضر ، گروه کاری مرورگر Chrome در حال کار روی برنامهای هستند که به توسعه دهندگان اجازه دهد، پیش نمایش API جدید Javascript را داشته باشند. در آینده شاهد افزایش قابلیت های این فناوری در کروم خواهیم بود.
Google قبلاً با Chrome (از نسخه 23) در این زمینه همکاری داشته است. Mozilla Firefox با نسخه بتای این روند را ادامه خواهد داد. دیگر مرورگرها هم در صدد اضافه کردن این قابلیت هستند.
مزایای WebRTC
همانطور که می دانید استقبال مشتریان از جستجو در اینترنت ،به خصوص با گوگل افزایش یافته است. در نتیجه بازدید وب سایت شما هر روز بیشتر میشود. تحقیقات نشان داده بیش از 55% بازدید کنندگان سایتها از موبایلهای هوشمند استفاده می کنند.
حال WebRTC با اتصال به سرور تلفن ویپ شما می تواند بدون محدودیت مکانی و با حضور در هر کشور و هر خط موبایلی تماس تلفنی رایگان بین داخلی های تلفن ویپ شما و بازدیدکنندگان سایتتان برقرار کند. ساختار عملکرد نرم افزار WebRTC به این شکل است که شما می توانید دکمه ای در گوشه ی سایتتان با عنوان تماس رایگان جانمایی کنید . وقتی مشتریان شما با استفاده از تلفن همراه یا تبلت خود که دارای میکروفن و اسپیکر است از سایتتان بازدید کرده اند، با انتخاب آن دکمه درواقع داخلی یکی از کارشناسان شرکت شما را که از قبل تنظیم شده است را می گیرد . و سپس شروع به صحبت با آن می کند.
اضافه کرده صفحه کلید تلفن به مرورگر با WebRTC
یکی دیگر از قابلیت های WebRTC اضافه کرده صفحه کلید تلفن به مرورگرتان است. تصور کنید کارمندان شما بصورت دورکاری در حال کار هستند، اگر بخواهید کارمندانتان در منزل پاسخگوی تلفنها باشند ،بایستی برای هرکدام یک تلفن تحت شبکه تهیه کنید و یا به روش ارزانتر با نصب سافت فون هایی مانند زویپر Zoiper یا آی بیم eyeBaem بر روی کامیپوتر یا لب تاپشان داخلی آنها را نصب و راه اندازی کنید. ولی درنظر داشته باشید برای امنیت تماس تلفنی آنها بایستی به یکی از روش های ارتباطی مانند VPN یا انواع تانل های ارتباطی مانند GRE Tunnel و … به سرور ویپ شما متصل شوند. حال با راه اندازی WebRTC آنها میتوانند بدون نیاز به هیچگونه تلفن سخت افزاری یا تلفن نرم افزاری ( سافت فون ) و حتی عدم نیاز به بستر ارتباط مستقیم با سرور ویپ ،در هرجاییکه به اینترنت دسترسی داشتند ، مرورگر خود را باز کنند. سپس به پروفایل تلفن خود رفته و با وارد کردن نام کاربری و رمزعبور به پنل تلفن WebRTC خود وارد شوند. به همین راحتی میتوانید در هرکجای دنیا کارمند داشته باشید. و آنها به سرور تلفن ویپ شما متصل می شوند.
اتصال مرورگر به مرورگر
WebRTC در الستیکس یا ایزابل با استفاده از استانداردهای تعیین شده در مدیریت جریان رسانه برنامهها (SRTP / SRTPC با پروتکل ICE برای مدیریت NAT) ، میتواند مستقیماً از یک مرورگر با مرورگر دیگر، ارتباط برقرار کند. (همانطور که در مقاله “درباره الستیکس” توضیح دادهایم، الستیکس – Elastix یک سیستم تلفنی مبتنی بر استریسک Asterisk است . الستیکس به عنوان محبوبترین سیستم کدباز شناخته می شود. استریسک نام نرم افزاری در حوزه تلفن های ویپ است. به کمک آن می توان بین چند نقطه تماس تلفنی برقرار کرد. یعنی شخصی در یک مکان میتواند اقدام به شماره گیری کند)
اتصال مرورگر به VoIP
WebRTC در ایزابل یا الستیکس، با یک درگاه مناسب، میتواند پیامها را از پروتکل SIP به HTTP (برای سازگاری کامل با سیستمهای VoIP ) تبدیل کند.
در فناوریهای منبع باز (Open Source)، مانند Asterisk, Kamailio و … گیتویها و پروکسیهای در دسترسی وجود دارد، که اجازه میدهند، از طریق اتصال به وب، تماسهای سیستم ویپ VoIP ، مدیریت شود.(استریسک Asterisk محبوب ترین سیستم تلفنی ویپ کد باز در دنیا است. در حال حاضر بسیاری از IPPBX های موجود بر مبنای آن تولید شدهاند. این سیستم در اینجا وظیفه جستجو بین شماره ها دارد. همچنین می تواند مکان مقصد را پیدا کند. )
سازگاری انواع مرورگرها با WebRTC
از طرف دیگر، WebRTC امکان استفاده در همه سیستم عاملها و گوشیهای تلفن همراه را دارد. این خاصیت کمک شایانی به این فناوری کرده است.
علاوه بر مرورگر کروم، موزیلا نیز از فناوری WebRTC در نسخه های بعد از Firefox 18 سازگاری کامل دارد. مرورگر Opera هم، در نسخه تلفن همراه خود با WebRTC سازگار است. دیگر مروزگرها هم این فناوری را به قابلیتهای خود اضافه کردهاند یا در حال توسعه آن هستند.
استریسک 11 با پشتیبانی محلی WebRTC ، به شما امکان می دهد یک مرورگر را به وب سرور استریسک متصل کنید. و با هر دستگاه متصل به Asterisk ارتباط برقرار کنید.
آینده WebRTC
با توجه به مطالب ذکر شده، میتوان گفت، در آینده، شاهد استفاده گستردهتری از این فناوری خواهیم بود. به عبارت دیگر، اغلب کسب وکارهایی که از سرور ویپ VoIP استفاده میکنند، میتوانند از این فناوری نیز بهرهمند شوند. چرا که به بهبود کسب و کار انها کمک خواهد کرد. پس لازم است صاحبان کسب و کارها با آن آشنایی داشته باشند. و از آن در سیستم ویپ خود استفاده کنند.
شرکت رایمند ارتباطات آماده هرگونه مشاور و راه اندازی ویپ VoIP است. همچنین هر گونه خدمات برنامه نویسی ویپ در این حوزه توسط رایمند ارائه میشود. شما میتوانید سوالات و نظرات خود را درباره مقاله WebRTC چیست و چه قابلیت هایی دارد در پایین همین مقاله و در قسمت پرسش و پاسخ ، مطرح کنید. تا در اسرع وقت، کارشناسان و مشاوران رایمند ارتباطات، پاسخگوی شما باشند.