رایمند ارتباطات

راه اندازی لینک وایرلس

لینک وایرلس چیست؟

امروزه تقریباً تمام کسب‌وکارها و سازمان‌ها برای بهبود و افزایش یکپارچگی ارتباطات خود، نیاز دارند که نقاط مختلفی از مجموعه تحت نظرشان را مدیریت و کنترل کنند تا خدمات بهتری را در حوزه شبکه‌های کامپیوتری ارائه دهند. تلفن، فاکس، اینترنت، دوربین‌های مداربسته و … از این نوع ابزارها هستند.
یکی از بسترهای موجود برای ارتباطات، ADSL است. اما به دلیل وجود ضعف‌هایی که در ADSL وجود دارد، نمی‌توان در ارسال اطلاعات، انتظار پهنای باند مناسب را از آن (حتی در مناطق شهری) داشت. در مناطقی که امکانات مخابراتی کمتر باشد، این مشکل دوچندان خواهد بود.
فیبر نوری هم دیگر روش ارسال اطلاعات است. اما هزینه تجهیزات آن بسیار بالا است و نیازمند تعداد زیادی مجوز است که عملاً توجیه اقتصادی ندارد.

لینک وایرلس چیست

پس چه باید کرد؟

متخصصین ارتباطی در این حوزه، لینک وایرلس را توصیه می‌کنند.
یکی از انواع راه‌های ارسال اطلاعات، ارسال به‌وسیله امواج ماکروویو و امواج وایرلس است. هرگاه دو یا چند نقطه را با استفاده از تجهیزات شبکه به صورت بیسیم به یکدیگر متصل کنیم، لینک وایرلس برقرار شده است. قیمت ارزان‌تر، کیفیت بیشتر و عدم نیاز به سیم‌کشی و کابل‌کشی و ارتباطی پایدار و رایگان با پهنای باندی بسیار بالا، از ویژگی‌های این روش است که باعث شده برای مسافت‌های طولانی درون‌شهری یا مواردی که امکان گرفتن سرویس اینترنت نیست، بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد.

ارتباطات در لینک وایرلس به دو گونه است:

راه اندازی لینک وایرلس در اصفهان

نقطه به نقطه یا (Point to Point)

در روش نقطه به نقطه، یک نقطه مبدأ و یک نقطه مقصد وجود دارد که اطلاعات به صورت دوطرفه منتقل می‌شود. واضح است که یک ایستگاه مبدأ و یک مقصد هم باید در تنظیم رادیو وایرلس‌ها انجام شود.

 محاسبات قوس زمین، امکان‌سنجی دید کامل و مستقیم، اندازه‌گیری فاصله بین دو نقطه، بررسی میزان نویز محیط فرکانسی، سرعت انتقال داده و بررسی شرایط آب و هوایی، از مهم‌ترین مواردی است که باید در ارتباطات نقطه به نقطه توجه شود.
با افزایش فاصله بین دو نقطه، پهنای باند بین دستگاه‌های وایرلس کاهش می‌یابد.
 از این رو، برای فواصل مختلف، و با توجه به پهنای باندی که موردنیاز است، باید تجهیزات مناسبی انتخاب شود.

لینک وایرلس point to multi point

چند نقطه به یک نقطه (Multi Point To Point)

روش چند نقطه به یک نقطه، ایستگاه‌ها، اطلاعات خود را به وسیله یک فرستنده و چندین گیرنده به اشتراک می‌گذارند.
مثلاً فرض کنید در یک محیط بزرگ مانند کارخانه، باغ و …، 4 دوربین در 4 گوشه آن نصب کرده‌اید. کافی است یک رادیو وایرلس با آنتن  امنی را در مد اکسس پوینت در مرکز  قرار داده  و هر دوربین را به یک رادیو یا ایستگاه متصل کنید. به‌راحتی می‌توانید این تصاویر را به یک نقطه انتقال داده و مشاهده کنید. دید مستقیم، برای برقراری لینک تجهیزات وایرلس ضروری است. یعنی هیچ مانعی نباید بین آنتن‌های دستگاه‌ها جود داشته باشد. چون موانع موجود بین آنتن‌ها، با جذب کامل و یا مقدار قابل‌توجهی از سیگنال‌های رادیویی، باعث تضعیف و یا قطع ارتباط می‌شود. می‌توان با استفاده از نرم‌افزار، نقاط مختلف را در ابتدا بررسی کرد و پس از آن دکل را با ارتفاع مناسب نصب شود. اکثر شرکت‌های توزیع‌کننده اینترنت وایرلس، برای کاهش هزینه‌های مشتریان، از این روش استفاده می‌کنند. 

اینترنت پر سرعت وایرلس

امواج رادیویی، وظیفه انتقال دیتا، بین دستگاه‌های وایرلس هستند. اگر به هر صورت، یک موج رادیویی دیگر با فرکانسی مشابه، در مسیر آن‌ها قرار بگیرد، باعث اثر تخریبی و یا ایجاد اغتشاش در سیگنال‌ها می‌شود که به این اثر اصطلاحاً نویز گفته می‌شود. مثلاً کابل‌های فشارقوی و تمام دستگاه‌های الکترومغناطیسی، از خود نویز ساطع می‌کنند. این نویزها قادر به قطع و یا تضعیف ارتباط و یا کاهش چشمگیر پهنای باند خواهد شد.
با این اوصاف، چگونه باید از این نویزها، در امان بود؟
اگر از دستگاه‌های وایرلس با امکان انتخاب فرکانس‌های متعدد و آنتن مناسبی استفاده شود، می‌توان تا حد زیادی از نویزهای محیط در امان بود. در ایران فقط دو فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 5.8 گیگاهرتز مجاز است.

یکی از مهم‌ترین نکات در راه اندازی لینک وایرلس، امنیت آن است. افراد مستقر در ساختمان‌ها و مکان‌های مجاور، امکان اتصال به وایرلس را به روش‌های مختلف دارند. از این رو، رمزگذاری روی آن‌ها به منظور جلوگیری از سوءاستفاده از سرویس اینترنت توسط بسیار ضروری است. روش‌هایی مانند: WPA2 PSK ، WPA2 EAP  و Access List از این قبیل هستند. 

مقایسه سرعت لینک‌های ارتباطی Wireless و ADSL

در ADSL  چون از سیم‌ها استفاده می‌شود، امکان ارتقا و تقویت سرعت دریافتی و ظرفیت آن وجود ندارد و سرعت ارتباط عمدتاً بین 128 Kbps تا 16 Mbps خواهد بود. در حالی که در وایرلس، کیفیت به‌مراتب بیشتر و سرعت آن به‌طور میانگین در بازه 10 Mbps تا 100 Mbps است. 

شرکت رایمند ارتباطات با توجه به نیاز مشتریان خود در زمینه ایجاد ارتباطات پرسرعت، پایدار و قابل توسعه تمامی خدمات لینک‌های ارتباطی وایرلس را در اسرع وقت با بهترین به مشترکین خود ارائه کند.

سرعت لینک وایرلس
لینک وایرلس با میکروتیک

لینک وایرلس با میکروتیک

برای برخورداری از پهنای باند مناسب و پایدار در محیط‌های پرنویز، بهره‌گیری از لینک وایرلس با میکروتیک یکی از بهترین و به‌صرفه‌ترین راه‌حل‌ها است.

از جمله کاربردهای لینک وایرلس با میکروتیک می‌توان به انتقال تصویر دوربین مداربسته، انتقال خط تلفن ثابت، ارتباط بین شعبات و دفاتر یک کارخانه یا شرکت و شبکه کردن تلفن های شرکت و ارتباط تلفنی با ویپ VOIP و … اشاره کرد. برای آشنایی با ویپ، مقاله نصب و راه‌اندازی ویپ VOIP را مطالعه کنید.

برای راه اندازی لینک وایرلس، می‌توانید از تجهیزات مختلف میکروتیک  استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنم برای آموزش نحوه انتخاب آنتن و رادیو مناسب ویدیو آموزش انتخاب آنتن و رادیو وایرلس را بطور کامل را در قسمت زیر مشاهده کنید.
در اینجا بطور مثال ما می‌خواهم لینک وایرلسی point -to-point به طول 20 کیلومتر در شرایط عادی آلودگی فرکانس و نویز را انتخاب  و طراحی کنیم. تجهیزات پیشنهادی به به ازای هر طرف به شرح زیر است.

کانفیگ لینک وایرلس

آموزش نصب آنتن دیش میکروتیک mANT30 PA

بکگراند
بکگراند

انواع لینک وایرلس

دسترسی به شبکه با استفاده از راه اندازی لینک وایرلس، بسیار آسان‌تر است. ساختار مبتنی بر امواج رادیویی به‌جای سیم و کابل، باعث پویایی و کارایی بیشتر این تکنولوژی شده است.

سیستم‌های وایرلس را می‌توان به 3 دسته تقسیم کرد:

سیستم Wireless ثابت

این سیستم از آنتن‌های ثابت استفاده می‌کند. جانشین مناسبی برای شبکه‌های کابلی است و هم برای ارتباطات اینترنت و هم برای ارتباطات تلویزیونی مناسب است.

سیستم Wireless قابل حمل

تلفن‌های همراه، نوت بوک‌ها، دستگاه‌های پیغام‌گیر و PDA ها نمونه‌ای از سیستم‌های وایرلس قابل حمل هستند. که از ماکروویو و امواج رادیویی برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کنند.

سیستم Wireless مادون قرمز

در دستگاه‌های کنترل از راه دور، تشخیص ‌دهنده‌های حرکت، و دستگاه‌های بی‌سیم کامپیوترهای شخصی عمدتاً از این نوع از لینک‌های وایرلس استفاده می‌شود. این سیستم از امواج مادون قرمز برای انتقال برخی از سیگنال‌ها استفاده می‌کند.

کاربرد لینک وایرلس

با استفاده از لینک وایرلس به‌راحتی و در هر محیطی می‌توان ارتباط‌های لازم از قبیل انتقال و جابه‌جایی داده‌ها (صوت، تصاویر و …) را بدون محدوده مکانی (به شرطی که مانع بلندی مثل کوه یا تپه وجود نداشته باشد)، برقرار کرد. در تکنولوژی وایرلس به‌جای استفاده از سیم‌ها و کابل‌ها، امواج رادیویی و مادون قرمز وظیفه انتقال داده‌ها را بر عهده دارند. از آنجایی که سیستم وایرلس بدون نیاز به سیم و کابل به انتقال اطلاعات می‌پردازد، کم‌هزینه‌تر است و گزینه مناسبی برای  انتقال فایل‌ها در دوربین‌های مداربسته است.  از دیگر کاربردهای لینک وایرلس می توان به

کاربرد لینک وایرلس چیست

شاید راه اندازی لینک وایرلس در مقایشه با روش‌هایی مانند اینترنت و اینترانت ، پرهزینه‌تر باشد، اما در باند مدت، مقرون به صرفه است. شما با بهره برداری از لینک وایرلس مالک لینک و تجهیزات ان خواهید بود. عدم محدودیت ترافیک، وصل بودن به شبکه حتی در صورت  قطع اینترنت کشور و یا شبکه ملی اینترانت، سرعت 10 برابری نسبت به ADSL، اختصاصی بودن و عدم نظارت  بر آن، راه اندازی  شبکه حسابداری ، اتوماسیون  و انتقال تصاویر و خط تلفن و سهولت در جابجایی ، از دیگر مزایای بهره گیری از لینک وایرلس است. 

نرم‌افزار محاسبه لینک وایرلس با گوگل ارث

قوی‌ترین نرم افزار محاسبه فاصله لینک وایرلس ، محاسبه متراژ دکل موردنیاز و تعیین جهت قرارگیری آنتن وایرلس، نرم افزار  Google Earth (گوگل ارث) است. فیلم آموزش کامل محاسبه و…..در اینجا قابل مشاهده است.

هزینه راه اندازی لینک وایرلس

قبل از راه اندازی لینک وایرلس، ابتدا باید “امکان‌سنجی” انجام شود. بدین معنا که باید از محل بازدید شده و پس از بررسی‌های لازم، نوع تجهیزات مشخص شود. برای بررسی محاسبه دقیق امکان‌سنجی لینک وایرلس علاوه بر گوگل ارث، نرم‌افزارهای دیگری مانند لینک پلنر (link planner)، (wireless link calculator mikrotik) , (wireless link calculator proxim) , (wireless link calculator ligowave)  و…، هم موجود است. عمدتاً برای راه اندازی لینک وایرلس به رادیو  آنتن وایرلس، دکل مخابراتی یا یک سازه ای که آنتن و تجهیزات روی آن نصب شود، کابل شبکه outdoor و اتصالات شبکه نیازمندیم.  ارتفاع آنتن‌ها، تأثیر قابل‌توجهی بر کیفیت لینک وایرلس دارد. از همین رو و برای دسترسی به دید مسقیم بین مبدأ و مقصد عمدتاً از دکل استفاده می‌شود.
برای آشنایی با دکل‌های مخابراتی و  چگونگی نصب آن‌ها ، مقاله نصب انواع دکل مخابراتی را مطالعه کنید.
 طبیعتاً هرچه از آنتن‌های بزرگ‌تر و رادیوهای قوی‌تری استفاده شود، پهنای باند بیشتری خواهید داشت. و مسافت‌های بیشتری هم پوشش می‌دهد. 
البته تجهیزات وایرلس ماکروویو خیلی برد بالاتر و همچنین پهنای خیلی بیشتری دارند. برای نصب لینک ماکروویو نیاز به اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات رادیویی است.

هزینه راه اندازی وایرلس

آنتن وایرلس، وظیفه ارسال و دریافت امواج رادیویی را دارد. قیمت آن معمولاً بر اساس نوع قدرت، برد و فاصله‌ای که تا اولین آنتن فرستنده دارد، از 0 تا  80 کیلومتر متغیر است. یک طرف را به عنوان فرستنده امواج و طرف ( یا طرف‌های) دیگر را گیرنده امواج قرار می‌دهند. هزینه نصب و راه اندازی هم با توجه به شرایط و درخواست مشترک و میزان کار انجام‌شده از زمان نصب تا بهره‌برداری کامل محاسبه می‌شود. هزینه نصب راه اندازی شامل نصب دکل مخابراتی، اجرت نصب تجهیزات روی دکل که به متراژ و محل دکل بستگی دارد، اجرت کابل کشی، اجرت کانفیگ و تنظیمات شبکه بین نقاط لینک وایرلس است. شورای عالی انفورماتیک به کمک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، مصوبات و تعرفه‌هایی در مورد هزینه‌های دریافتی ارائه کرده‌اند.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.