رایمند ارتباطات

کابل‌کشی شبکه و ترانکینگ

ترانکینگ شبکه چیست؟

ترانکینگ شبکه چیست؟

کابل کشی شبکه و ترانکینگ از جمله خدمات پسیو شبکه است. به محفظه‌هایی که برای توزیع ساختاریافته و منظم سیستم‌های برق، کابل شبکه و تلفن و یو پی اس UPS در شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌شود، ترانکینگ گفته می‌شود. 
 علاوه بر آن، در سیم‌کشی تلفن سانترال، سیستم‌های صوتی و … هم از ترانکینگ استفاده می‌شود. علاوه بر آن، ترانکینگ مخصوص انتقال توزیع سیستم‌های برق نور اضطراری، UPS، شبکه‌های کامپیوتری، سیستم‌های جریان ضعیف مانند تلفن، اینتر کام، اعلام حریق و … نیز است.

چرا از ترانک‌ها استفاده می‌کنیم؟

تغییر یا افزایش سیستم‌های کابل‌کشی، با بکار گیری ترانک‌ها به‌آسانی صورت می‌پذیرد. قابلیت تغییر مکان کلیدها و پریزها و عایق مناسب برای جلوگیری از پوسیدگی و زنگ‌زدگی، هم دو تا از ویژگی‌های مهم ترانک‌ها هستند.
 همچنین ترانکینگ، باعث مرتب‌سازی کابل‌ها و زیبایی در نصب مخصوصا در زاویه و گوشه‌های دیوار می‌شود. کیفیت و استقامت در ساخت ترانک، حجم بالای کابلی که میتوان از آن عبور داد، امکان جداسازی و تفکیک کابل برق از سایر کابل‌ها، امکان نصب انواع ماژول و کلید و پریز در داخل بدنه ترانک از جمله دلایل استفاده از ترانک است. 
درصورتی که اجاره‌نشین هستید و قصد جا به جایی دارید، به راحتی و بدون خراب شدن می‌شود ترانک را باز و به محل جدید منتقل کرد.
 جنس اغلب ترانک‌ها، PVC قوی و در برخی دیگر، ABS است که در برابر آتش و آب، مقاومت بسیار زیادی دارد.

انواع ترانکینگ

عدد 1

ترانکینگ دیواری

 این نوع از ترانک‌ها را می‌توان، پرکاربردترین نوع ترانک نامید. زاویه داخلی، زاویه خارجی، قطعه اتصال بدنه، قطعه اتصال درب، بست انتهای ترانک، سه‌راهی و… از متعلقات ترانکینگ دیواری هستند.  ترانکینگ دیواری هم به صورت پلاستیک و هم به صورت فلزی عرضه می‌شود. عمدتاً در شاخه‌های دو متری تولیدشده و برای نصب آن به پیچ و رول پلاک نیاز دارید. ترانکینگهای با سایز 50*80، 50*100 و 50*150 بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ترانکینگ دفنی

عدد 2

در این نوع از ترانک‌ها، نصب به شکل توکار و یا زیر کفی است و سیم‌ها و کابل‌ها قابل مشاهده نیستند.
برای کابل‌کشی کفی، معمولاً از کف کاذب استفاده می‌شود. واضح است که در این حالت سیم‌ها و کابل‌ها، مقاومت و امنیت بیشتری دارند. عمدتاً هم برای برق فشار قوی و یا زمانی که حجم کابل‌ها زیاد باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ترانکینگ ستونی

عدد 3

یکی دیگر از  انواع ترانکینگ، ترانکینگ ستونی است.

در مکان‌هایی مانند اتاق کنفرانس، همایش، فضاهای آموزشی و… از این نوع ترانک‌ها استفاده می‌شود. 
در این مکان‌ها، معمولا نیاز  به کابل‌کشی ستونی برای استقرار تجهیزاتی مانند ویدئوپروژکتور  است که ایجاب می‌کند از  ترانکینگ ستونی استفاده شود.

اجزا و اتصالات ترانکینگ

ترانکینگ شبکه 100*50 با درب

ترانک

هر شاخه ترانک دو متر است و همراه با درب هستند. شیارهایی برای پارتیشن‌ها در ترانک وجود دارد که آن‌ها را به دو تا 4 قسمت تقسیم می‌کند. معمولاً هم در اندازه‌های 80* 50، 50*105، 50*150 و حتی 50*195 تولید می‌شوند.

پارتیشن ترانکینگ

پارتیشن

برای عبور سیم‌های برق و کابل و جدا کردن آن‌ها از هم برای جلوگیری از تداخل الکترومغناطیسی و نویزها، از پارتیشن‌ها استفاده می‌کنند. با استفاده از پارتیشن، نظم بیشتری در ترانک ایجاد خواهد شد.

درب ترانکینگ

درب ترانکینگ

که بر روی هر شاخه وجود دارد. قطعه اتصال درب تران برای اتصال محکم درب ترانکینگ به بدنه آن استفاده می شود و باعث می شود تا درب کاملا روی بدنه محکم شود و از بازشدن ناگهانی آن جلوگیری شود.

درزگیر ترانگینگ

مسدودکننده بست انتها یا درزگیر

که جهت اتصال دو ترانک استفاده می‌شود. در کابل کشی شبکه و ترانکینگ از این مسدودکننده‌ها استفاده زیادی می‌شود.

زاویه داخلی ترانکینگ

زاویه داخلی


جهت یکپارچه سازی مسیر عبور کابل ها و سیم ها، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زاویه خارجی ترانکینگ

زاویه خارجی


به منظور اتصال دو شاخه ترانک مجزا در انتهای دیوارها استفاده می‌شود.

زایه تخت ترانکینگ

زاویه تخت

جهت اتصال ترانکینگ بصورت قائم در یک سطح صاف بکار می‌رود.

سه راهی ترانکینگ شبکه

سه‌راهی

برای ایجاد انشعاب در مسیر ترانکینگ مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

کادر ماژول ترانکینگ

کادر ماژول

عمدتاً برای جایگیری کلیدها و پریزها در ترانک مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع پریز برق و یو پی اس UPS ، پریز شبکه و تلفن، کلید برق تک پل و دو پل ترانک در کادر ماژول تعبیه می‌شود.

نصب ترانکینگ شبکه

برای نصب ترانکینگ شبکه در ابتدا باید نوع و تعداد پریزها را محاسبه کنید. پس از آن باید، ترانک مناسب را انتخاب کرد. ترانکی که تعداد کابل‌ها را پوشش دهد. اگر قرار است که کابل برق هم در ترانک جایگذاری شود، نیاز به پارتیشن هم دارید.
بعد از این مرحله، نیاز به مشخص کردن مسیر ترانکینگ دارید. این مسیر از سیستم کاربران تا رک است.
معمولاً ارتفاع ترانک تا سطح زمین 40 تا 70 سانتی‌متر است و بهتر است که از این ارتفاع کمتر نباشد.
برای نصب پریز بر روی ترانک، ابتدا نیاز به نصب یک قاب بر روی ترانک است. برای مثال، اگر بخواهید روی ترانک یک پریز برق، یک پریز برای UPS، یک کیستون تلفن و یک کیستون شبکه نصب کنید، جمعاً کادر سه خانه یا شش ماژول نیاز دارید.

کابل کشی شبکه و ترانکینگ

تفاوت ترانکینگ و داکت

 در مبحث کابل کشی شبکه و ترانکینگ ، باید به تفاوت ترانکینگ و داکت آگاه بود. ترانکینگ ماژولار و انعطاف‌پذیر است و امکان تغییر در تعداد کلیدها و پریزها برای دسترسی بهتر تمام کارکنان را دارد.
 مرتب‌سازی و مدیریت کابل‌ها در آن ساده‌تر است. استفاده از آن، از پوسیدگی و خوردگی کابل‌ها محافظت کرده و باعث بالا رفتن طول عمر آن‌ها می‌شود. هم‌زمان می‌توان در آن‌ها، سیستم برق، شبکه‌های کامپیوتری، سیستم‌های تلفن و سیستم‌های اطفاء حریق در مسیرهای مشترک تعبیه کرد و با پارتیشن‌بندی، از تداخل الکترومغناطیسی و نویز جلوگیری کرد.
 در برخی ترانکها، از مواد سوپر پی‌وی‌سی استفاده شده که مقاومت را بیشتر می‌کند و  در مقابل آتش مقاوم‌اند. ترانکینگ علاوه بر امکان عبور کابل‌ها، پریزهای برق کلیدهای دیگر مانند پریز تلفن و شبکه هم دارد. به همین دلیل بهترین گزینه برای پیاده‌سازی کردن شبکه‌های کامپیوتری است.
 لازم به ذکر است که ترانکهای ضد باکتری، ترانکهای ضد نویز و … هم وجود دارد که متناسب با مکان مورد استفاده، می توانند مورد بهره‌برداری قرار بگیرند.

کابل کشی شبکه و ترانکینگ
کابل کشی شبکه و ترانکینگ

اما داکت ها کانال‌های پلاستیکی هستند که صرفاً برای عبور سیم‌ها استفاده می‌شود و قابلیت دیگر ندارد. داکت‌ها، ضد آب نیستند. هنگامی در شرایط مختلف محیطی و جغرافیایی قرار می‌گیرند، ممکن است که مقاومت خود را از دست بدهند.
به همین دلیل برای محیط‌های مسقف بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند تا از مجاورت با شرایط مختلف، در امان باشند و طول عمر آن‌ها کاهش نیابد.
داکتها قابلیت پارتیشن بندی درون خود را هم ندارند و در صورتی که  لازم باشد چند سیم از آن‌ها عبور کند، نمی‌توان نظم خاصی در آن‌ها ایجاد کرد.به عبارت دیگر فضای کمی برای عبور کابل دارند.
 کیفیت پایین در ساخت و نصب بسیار ضعیف،عدم جداسازی بین کابل های برق و کابل دیتا، عدم زیبایی در نصب داکت بدلیل کج‌بودن زاویه ها نسبت ترانکینگ و عدم نصب انواع پریز و ماژول روی بدنه داکت هم، از دیگر ضعف‌های داکت است.
 داکت ها، مقاومت کمتری نسبت به ترانک ها دارند و در برابر آتش‌سوزی آسیب‌پذیر هستند. با توجه به این تفاوت‌ها، واضح است که استفاده از ترانک، بهتر و مقرون به صرفه تر از داکت است.
  در کابل کشی شبکه و ترانکینگ ، شاید در ابتدا استفاده از ترانک هزینه بیشتری داشته باشد، اما در بلند مدت، بهتر و مقرون ‌به‌صرفه‌تر است. 

قیمت ترانک البرز، دانوب، لگراند

شرکت‌های مختلفی اقدام به تولید ترانک و متعلقات آن می‌کنند و در حوزه کابل کشی شبکه و ترانکینگ فعالند. این تجهیزات در انواع مختلف با اندازه‌ها و طرح‌های گوناگون تولید می‌شود. شرکت مشهور لگراند (که جزو پرفروش‌ترین ترانک‌ها در ایران است و قطعات آن به صورت موزاییکی روی ترانک نصب می‌شود)، همچنین شرکت ایرانی البرز (که ترانک‌های تولیدی آن از لحاظ اقتصادی بسیار مناسب هستند) و شرکت دانوب (تولیدکننده داخلی که علاوه بر ترانک، محصولات متنوعی مانند قطعات الکتریکی، تابلو برق و…  تولید می‌کند)، در حوزه تولیدات ترانک مشغول هستند.

ردیفنامقیمت (تومان)تاریخ
1کادر 2 ماژول 50*105 ترانکینگ البرز9500مهر99
2قطعه اتصال بدنه 50*105 ترانکینگ البرز4800مهر99
3بدنه 50*105 ترانکینگ البرز22000مهر99
4زاویه داخلی 50*105 ترانکینگ البرز23000مهر99
5درب نرم 50*105 ترانکینگ البرز15000مهر99
6زاویه تخت 50*105 ترانکینگ البرز23000مهر99
7زاویه خارجی 50*105 ترانکینگ البرز23000مهر99
8کادر 8 ماژول 50*105 ترانکینگ البرز17000مهر99
ردیفنامقیمت تاریخ
1پارتیشن دانوب مدل 40P10000مهر99
2ترانکینگ 101×50 درب دار دانوب47000مهر99
3فریم چهار تایی دانوب10000مهر99
4سه راهی دانوب11000مهر99
5ترانکینگ 50×80 درب دار دانوب44000مهر99
6فریم سه تایی دانوب9000مهر99
7گوشه تخت 90 درجه دانوب11000مهر99
8ترانک دانوب سفید شاخه دو متری 50*8037500مهر99
ردیفنامقیمت (تومان)تاریخ
1ترانکینگ 80x50 (درب و بدنه) لگراند167000مهر99
2ترانکینگ 105x50 (درب و بدنه) لگراند180000مهر99
3ترانکینگ 150x50 (درب و بدنه و پارتیشن) لگراند341000مهر99
4ترانکینگ 195x50 (درب و بدنه و پارتیشن)448000مهر99
5پارتیشن ترانکینگ لگراند58600مهر99
6زاویه داخلی ترانکینگ عرض 150 و 195 میلی متر لگراند174900مهر99
7زاویه تخت ترانکینگ 105x50208000مهر99
8سه راهی ترانکینگ مخصوص تمام عرض ها 257000مهر99
بکگراند

فیلم آموزش کابل‌کشی شبکه

در این ویدیو، راه‌اندازی شبکه، دوربین مداربسته و سیستم ویپ VoIP قرض‌الحسنه علی ولی‌الله اصفهان، نمایش داده شده است. مرحله اول طراحی زیرساخت شبکه ، بازدید و ارزیابی از محل، طراحی پروژه و انتخاب محل مناسب تجهیزات، نمایش داده شده است. همچنین، اجرا و راه اندازی تجهیزات شبکه و دوربین مداربسته این پروژه، نصب، اجرا و راه‌اندازی زیرساخت‌های شبکه، سرویس اینترنت وایرلس و ارتباط با دیگر شعبه آن (واقع در میدان تره‌بار اصفهان) ، سیستم نوبت‌دهی باجه های بانک و سیستم ویپ voip، قابل مشاهده است. در نهایت هم ، بهره برداری از پروژه و نمای کلی آن نمایش داده شده است.

بکگراند
بکگراند
بکگراند
کابل کشی شبکه و ترانکینگ

طراحی نقشه کابل‌کشی شبکه

در طراحی نقشه برای کابل‌کشی شبکه، باید دقت کافی داشته باشید. در ابتدا باید نقشه ساختمان، به دقت و همراه با جزئیات، مورد بررسی قرار بگیرد. پس از آن شرایط فیزیکی محیط، نوع بستر شبکه را معین می‌کند. یعنی با توجه به محیط ساختمان، مشخص می‌شود که باید از ترانکینگ استفاده کرد یا داکت یا لوله پلی‌اتیلن؟ سقف/کف کاذب نیاز است یا سینی کابل؟ و …
 سپس به دقت محل کلاینت‌ها مشخص شود. پس از آن، برای خرید تجهیزات، مرغوب‌ترین برندها در نظر گرفته شود.

 در طراحی شبکه، آینده‌نگر باشید. یعنی این احتمال را بدهید که ممکن است در آینده شبکه ارتقا یابد و از این رو به اضافه شدن چند نود به نقشه هم، توجه داشته باشید.

در سایز ترانکینگ دقت کنید. سایزها به‌گونه‌ای انتخاب شود که کابل‌ها در آن دچار فشار و آسیب نشوند. توصیه می‌کنیم حتماً از پارتیشن استفاده کنید. برچسب‌گذاری کابل‌ها را فراموش نکنید. از کابل‌هایی بارنگ‌های مختلف استفاده کنید. محل استقرار رک را به‌گونه‌ای تعیین کنید که نسبت به سایر اجزای شبکه، در نقطه مرکزی قرار گیرد و در نتیجه کابل‌کشی در کمترین حد ممکن خود صورت پذیرد.
از نرم‌افزارهایی مثل ویزیو (visio ) هم می توان برای طراحی پلن شبکه استفاده کرد. این  نرم‌افزار،  یک نرم افزار حرفه ای و در عین حال با کاربری آسان برای ترسیم فلوچارت‌ها، دیاگرام‌ها و نقشه‌های شبکه و نمودارهای سازمانی  و مهندسی است.

بستر کابل‌کشی و نحوه نصب کابل شبکه

نکته مهم دیگر در کابل کشی شبکه و ترانکینگ، این است که کابل شبکه نباید در دسترس باشد، تا از هرگونه آسیب عمدی و سهوی در امان باشد. البته این موضوع با توجه به محیطی که قرار است در آن کابل‌کشی باشد، مشخص می‌شود. نکته دیگر هم، آینده‌نگری در کابل‌کشی است. شاید نیاز باشد در آینده نودهای بیشتری به شبکه اضافه کرد.
 کابل‌ها در هنگام نصب نباید بیشتر از 90 درجه چرخش داشته و تحت فشار باشند. بهتر است کابل شبکه بیشتر از 90 متر نباشد.
 برای مسافت‌های بیشتر از 90 متر، توصیه می‌شود از چند رک استفاده کنید و حتماً کابل‌ها را برچسب‌گذاری کنید.
پس از مرحله طراحی شبکه، مرحله ترانکیگ آغاز می‌شود. کابل‌کشی شبکه‌های اترنت CAT 5e, 6, 6a، کابل‌کشی دیتاسنتر، کابل‌کشی سیستم‌های صوتی کابل‌کشی سیستم‌های تلفن و مراکز تلفن، برق‌کشی Data Center، کابل‌کشی سیستم‌های پیجر، کابل‌کشی فیبر نوری، کابل‌کشی کواکسیال، کابل‌کشی سیستم‌های تصویری و … مواردی هستند که ممکن است با توجه به محیطی که قرار است کابل‌کشی شبکه و ترانکینگ در آن اتفاق بیفتد (مانند فضاهای شهری، شهرک‌های صنعتی، کارخانه‌ها، مراکز درمانی، مدارس و مراکز آموزشی، هتل‌ها، اداره‌های دولتی و خصوص در متراژ بالا و پایین) دارای تفاوت‌هایی در کابل‌کشی داشته باشند.

کابل کشی شبکه و ترانکینگ

محل نصب ترانک نباید در دسترس عموم  و یا در مسیر کابل فشار قوی و حتی نزدیک لوله‌های آب و گاز و تاسیسات و تجهیزات گرمایشی با دمای بالا باشد.تعداد سیستم‌های کامپیوتری که به شبکه وصل می‌شوند، و محیط پیاده‌سازی و متراژ و ابعاد کابل‌کشی و روکش و جنس کابل‌ها، تعداد تجهیزات و شعبات سازمان، از عوامل مؤثر بر قیمت کابل‌کشی شبکه و ترانکینگ هستند. با اجرای صحیح و کامل تمام استانداردهای کابل‌کشی و ترانکینگ، زیرساخت‌های شبکه با اطمینان بالا و پهنای باند مناسب برقرار خواهند شد. یکی از خدمات رایمند ارتباطات، اجرای مرکز داده است. با اجرای درست مرکز داده، می‌توانید از حداکثر ظرفیت تجهیزات خود بهره‌مند شوید. رایمند ارتباطات با استفاده از مرغوب‌ترین تجهیزات شبکه در پروژه‌ها و تضمین کیفیت پروژه‌های پسیو خود، با منطقی‌ترین هزینه پروژه‌ها را اجرا  و خدمات شبکه ‎های کامپیوتری را ارائه می‌کند.

کابل کشی شبکه و ترانکینگ

اجرای کابل کشی شبکه

به پروسه نصب و اجرای کابل شبکه بین سیستم های کاربران، تجهیزات، سوئیچ‌ها و.. در شبکه را کابل کشی شبکه و ترانکینگ یا کابل‌کشی شبکه‌های کامپیوتری گفته می‌شود. کابل کشی جزو خدمات پسیو محسوب شده و دارای اصول و قواعد و استانداردهایی است که در سرعت و طول عمر آن تأثیرگذار است.
در ابتدا باید از محل بازدید شود و میزان کابل‌ها مشخص و نقشه تهیه شود. انتخاب مسیر نیز، خیلی مهم است. از هر مسیری نمی‌توان کابل کشید. کابل باید کمترین فاصله از رک داشته باشد و از لحاظ بصری هم زیبا باشد.
نکته بسیار مهم این است که تا آنجا که ممکن است کابل‌کشی شبکه از کابل‌های برق و دیگر تجهیزات تولیدکننده نویز دور باشد، تا از هر گونه اختلالی در انتقال اطلاعات جلوگیری شود. توصیه می‌شود این فاصله حداقل 30 سانتی‌متر باشد.
البته اگر چاره‌ای به جز این کار وجود نداشته باشد، روکش FTP و عایق دار توصیه می‌شود. برای کابل‌کشی شبکه، یا از کابل UTP یا کابل کواکسیال و یا فیبر نوری استفاده می‌شود. 

کابل کشی استاندارد شبکه

امروزه اغلب کسب‌وکارها نیاز به راه‌اندازی شبکه‌های کامپیوتری دارند. کیفیت یک شبکه، به زیرساخت و رعایت استانداردهای ترانکینگ و کابل‌کشی وابسته است. از این رو کابل‌کشی و ترانکینگ اصولی و مبتنی بر استاندارد، باعث افزایش سطح عملکرد کل شبکه هم خواهد شد. کابل‌کشی استاندارد برای شبکه‌های کامپیوتری، باید از نوع ساخت‌یافته باشد. سازمان‌های جهانی ISO/IEC (سازمان استاندارد جهانی/کمیسیون جهانی الکترونیک) و TIA (انجمن صنعت ارتباطات از را دور – آمریکا)، استانداردهایی برای کابل‌کشی شبکه و ترانکینگ ارائه داده‌اند.

استاندارد کابل کشی

 دو استاندارد TIA  و BICSI  به‌طور کامل قواعد و اصول اجرا و پیاده‌سازی پریزها، کانکتورها، کابل‌ها، اتصالات و تجهیزات اتصال (سایر تجهیزات پسیو شبکه و همچنین فرآیندهای طراحی، نصب، تست و تضمین عملکرد سیستم مورد نیاز جهت اجرای کابل‌کشی را مشخص کرده‌اند.
مهم‌ترین دلیل نیاز به یک سیستم کابل‌کشی ساخت‌یافته این است که عدم کابل‌کشی ساخت‌یافته یا استفاده از تجهیزات شبکه نامرغوب، هزینه‌های زیادی را در بلندمدت ایجاد خواهد کرد.

کابل‌کشی استاندارد یعنی:

همچنین باید به نکات زیر نیز توجه کرد :

 به‌طورکلی می‌توان گفت دو موضوع :

در کابل‌کشی استاندارد لحاظ می‌شود. همچنین در استانداردهای کابل‌کشی شبکه، مباحثی مانند ((حداقل نیازهای سیستم کابل‌کشی))، ((توپولوژی))، ((انواع رسانه‌های انتقال مُجاز))، ((سطح کارایی رسانه‌ها)) تدوین شده است. شرایط فیزیکی و شرایط عبور کابل‌ها، روش‌های کارایی کابل‌ها، فیبر نوری و … به‌تفصیل در این استانداردها شرح داده شده است.

کابل کشی رک مخابراتی

کابل کشی رک شبکه چیست؟

سرور و تجهیزات شبکه نیاز به استقرار در مکانی مناسب دارند. رک، که ماژول‌های سخت‌افزاری مانند سرور، استوریج، سوییچ و روتر و یو پی اس و دیگر تجهیزات شبکه را در خود جای می‌دهد، فضایی امن و مناسب برای نگهداری تجهیزات شبکه هستند.
در رک‌ها، نگه‌دارنده رک، به صورت افقی و عمودی وجود دارد تا به وسیله آن، کابل‌ها و سیم‌ها، مرتب شود.
در صورت عدم آرایش رک، امکان اختلال در اتصال کابل‌ها به وجود می‌آید که به علت ایجاد گرما در رک، این آسیب‌ها بیشتر هم خواهد بود.  همچنین، آشفتگی در عدم نظم در کابل کشی درست در رک، باعث ایجاد سردرگمی در آینده خدمات درست و به موقع می‌شود.

اضافه یا حذف کردن یک کابل هم در این صورت بسیار سخت خواهد بود که با آرایش رک این مشکل حل می‌شود.

 بهتر است برای آرایش رک یک نقشه و الگو داشته باشید. مثلاً یو پی اس UPS به خاطر سنگینی بهتر است که در پایین رک باشد.
 استفاده از پچ پنل برای مرتب کردن کابل‌های درون رک ضروری است. پچ‌های 24 پورتی، از پرکاربردترین نوع پچ پنل ها هستند.

 

به‌طورکلی ترانک و داکت در موارد زیر با هم متفاوت‌اند:

اندازه

از آنجایی که می‌شود در ترانک به‌طور هم‌زمان کابل‌های شبکه، تلفن و برق در حجم‌های بالا استفاده کرد، اندازه ترانک‌ها بزرگ‌تر است.

مقاومت

ترانک‌ها مقاوم‌تر هستند. اغلب نسوز و ضد آب هستند و برای افزایش مقاومت در آن‌ها، از مواد Super PVC هم استفاده می‌شود.

یکپارچه‌سازی پریزهای شبکه، تلفن و برق

در ترانک قابیلت یکپارچه‌سازی پریزها وجود دارد که باعث زیبایی می‌شود. در داکت این‌گونه نیست.

متعلقات و اتصالات

در کابل کشی شبکه و ترانکینگ متعلقات و اتصالات در ترانک بیشتر از داکت است.

قیمت و دستمزد نصب

با توجه به ویژگی‌هایی که برای ترانک گفته شد، این محصول قیمت بالاتری دارد. دستمزد نصب و خدمات پس از فروش ترانک هم بیشتر است.

پیاده‌سازی سریع‌تر و راحت‌تر

داکت سریع‌تر نصب می‌شود، اما امکانات ترانک را ندارد.

کابل کشی شبکه و ترانکینگ

کابل‌کشی شبکه اینترنت

اگرچه استقبال از وای فای بسیار بیشتر است و به خاطر عدم استفاده از کابل، بسیار پرکاربرد است اما به هر حال، عواملی مانند اشباع کانال‌ها و تعداد بسیار بالای کانکشن، بر سرعت آن تأثیر گذاشته و باعث می‌شود که در کل، سرعت ارتباط بیسیم کمی پایین‌تر از سرعت ارتباط از طریق کابل باشد.
مثلاً برای گیمرها ارتباط کابلی مناسب‌تر است. مزیت دیگر را می‌توان امنیت دانست. اما در کل شرایط کاربران هم خیلی مهم است.
شرایط کاربران تعیین می‌کند که چه نوعی از اتصال را می‌پسندند. در کل می‌توان گفت برای دستگاه‌هایی که دارای پورت LAN هستند، ارتباط و اتصال کابلی مناسب‌تر است.
 شبکه‌های کابلی هزینه نگهداری پایین‌تر و نصب و مدیریت آسان‌تری دارند.
هرچند فاصله و گسترش در آن محدود است. در حالی که شبکه بیسیم، انعطاف‌پذیرتر است اما، هزینه راه‌اندازی بالایی و امنیت پایین‌تری نسبت به شبکه کابلی دارد.

کابل‌کشی شبکه دوربین مداربسته

 برای کابل‌کشی دوربین مداربسته، در ابتدا باید بدانید که از چه نوع دوربینی می‌خواهید استفاده کنید. دوربین‌های تحت شبکه IP Camera از کابل‌های شبکه با استاندارد UTP, SFTP, FTP و انواع CAT5, CAT6, CAT7 استفاده می‌کنند. سیستم‌های دوربین مداربسته AHD, HDcvi, HDtvi و آنالوگ نیز از کابل‌های کواکسیال RG59, RG58 استفاده خواهند کرد.
نوع کابل متناسب با محیط استقرار کابل‌کشی وترانکینگ متفاوت است. مثلاً در محیط‌های صنعتی و نویز پذیر از کابل‌های شبکه برند نوع SFTP استفاده می‌شود. برای محیط‌های داخلی UTP مناسب است.
 در مورد کابل کواکسیال نیز از RG59 با مقاومت oHm7 برای همه‌جا ممکن است. کابل نباید در دسترس باشد. به‌گونه‌ای نصب شود که امکان تغییر و یا افزودن نودهای شبکه و ی دوربین مداربسته وجود داشته باشد.
طول مجاز برای کابل دوربین مداربسته متفاوت است. برای دوربین‌های مداربسته AHD تا 200 متر مسافت, برای دوربین مداربسته HDcvi و HDtvi تا طول 500 متر و طول مجاز قابل استفاده برای کابل شبکه 90 متر است.

کابل کشی شبکه و ترانکینگ
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.