باتری یو پی اس UPS سپاهان، یکی از محصولات شرکت مجتمع صنعتی سپاهان است . باتریهای یو پی اس UPS سپاهان از نوع سیلد اسیدی هستند.
در این مقاله، در مورد باتریهای سپاهان و مزایای استفاده از آنها، مطالبی را ارائه میدهیم.
بیشترین کاربرد باتری های یو پی اس، در دیتاسنترها، بانک ها بیمارستانها، تجهیزات اطفای حریق و خدمات اورژانسی، روشن نگه داشتن معابر عمومی در مجتمع های مسکونی و …است.
همانطور که میدانید باتریهای سیلد اسید برای جلوگیری از هر گونه نشتی اسید، کاملاً بسته هستند، باتریهای سیلد اسید مزایای بسیار بیشتری نسبت به باتریهای سنتی دارند.
از مهم ترین مزایای باتری یو پی اس سپاهان، عدم نیاز به نگه داری و سرویس، دشارژ خود به خود اندک، دانسیته انرژی بالا، محدوده وسیع دمای قابل استفاده، عمر سرویس دهی مناسب و دریچه ای تنظیم فشار است.
باتری یو پی اس UPS سپاهان
مجتمع صنعتی سپاهان، در سال 1378 فعالیت خود را در زمینه باتریهای خودرویی آغاز کرد. در حال حاضر این مجتمع بالغ بر 5 میلیون باتری در سال تولید میکند و بیش از 2000 نفر اشتغالزایی کرده است.
باتریهای سپاهان علاوه بر یو پی اس UPS ، در مصارف عمومی، منابع تغذیه پشتیبان اضطراری، روشنایی اضطراری، سیستمهای امنیتی مخابراتی منابع تغذیه DC راهآهن و هواپیمایی استفاده میشود.
باتری یو پی اس UPS سپاهان، دارای طول متوسط در کاربرد شناور در دمای 25 درجه سلسیوس است.
این نوع از باتریها، نیازی به اضافه کردن آب ندارند. به عبارت دیگر، MAINTENANCE-FREE هستند. در آنها، جداکنندههای AGM استفاده شده است. این نوع از جداکنندهها، جهت بازترکیب اکسیژن با بازده بالا در باتریها کار گذاشته میشود.
در باتری یو پی اس UPS سپاهان به علت استفاده از مواد خام با خلوص بالا، نرخ دشارژ پایینی وجود دارد. چرخههای شارژ و دشارژ نسبتاً بهینهسازی شدهای وجود دارد و بدون نیاز به شارژ مجدد، باتریهای یو پی اس UPS سپاهان، قابلیت نگهداری طولانی دارند. در طی کار بدون نوسان و اشکال هستند و کیفیت و قابلیت اطمینان بالایی از خود نشان دادهاند.
لازم به ذکر است که باتری یو پی اس UPS سپاهان، دارای تأییدیههایی از مخابرات، شرکت کنترل ترافیک، شرکت نفت و … است و گواهینامههای ISO14001، ISO9001:2015، UL & CE APPROVALS، JIS & GB/T & IEC STANDARDS است.
منظور از باتری سیلد اسید چیست؟
باتری سیلد لید اسید یا VRLA (VALVE-REGULATED)، که با همان سیلد لید اسید شناخته میشود، از انواع باتریهای لید اسیدی هستند که در انواع مختلف از کاربردهای برقی مورد استفاده قرار میگیرند.
ساختار خاص آنها، باعث شده در حوزههای گوناگون مورد استفاده قرار گیرند و نیازی به تعمیرات هم نداشته باشند.
برای افزایش طول عمر باتریها، دو نکته بسیار مهم است. یکی دما است که همواره توصیه میشود کارکرد باتری در دمای متوسط 25 درجه باشد. نکته بعدی ، میزان شارژ و دشارژ آنها است.
عمر یک باتری به طور کلی، برحسب تعداد سیکل، شارژ و دشارژ باتری بیان میشود. مثلاً طول عمر یک باتری AGM در سطح دشارژ 40 درصدی، حدود 1500 سیکل است.
باتریهای سیلد لید اسید دو نوع هستند. باتری AGM و باتری GEL.
در باتریهای GEL پودر سیلیکا اضافه شده است. در AGM که مخفف ABSORBED GLASS MAT از فایبرگلاس استفاده کردهاند. عمدتاً از باتری GEL برای مصارف خورشیدی بیشتر بهرهبرداری میشود.
باتری یو پی اس UPS سپاهان هم مانند دیگر باتریها، باید در مکانی عاری از رطوبت و دارا تهویه مناسب باشد و نصب و راهاندازی باتری و سربندی آنهم باید با اصول و منظم باشد تا در میان سلامت باتری و طول عمر آنها تأثیر مثبت داشته باشد.
به همین دلیل باید برای استفاده از باتری یو پی اس UPS و خود یو پی اس UPS، از رکهای مخابراتی ایستاده و دیواری استفاده کرد.
سپاهان باتری بعد از ورود به صنعت باتری، از سال 1384 باتریهای سیلد را برای اولین بار در ایران تولید کرد. پس از آن، دوره تکمیل چرخه کامل محصول یعنی بازیافت را، از سال 88 تا 92 طی کرد. از سال 96 تا 98 هم را میتوان دوره ریبرندینگ این شرکت و محصولات آن دانست. سپاهان باتری بر اساس الزامات، ISO 9001، IATF 16949، OHSAS 18001 ، ISO 14001 و… فعالیت میکند.
یکی از سؤالات بسیار مهم که اغلب صاحبان کسب و کار میپرسند این است که چه تفاوتی بین باتری یو پی اس UPS و باتری ماشین وجود دارد؟ و آیا میتوان این دو باتری را به جای هم استفاده کرد؟
در یک کلام خیر. این کار اشتباه است. جنس این دو باتری با هم متفاوت است. باتری ماشین که به باتری خودرویی هم معروفاند، باتریهای سیلد کلسیم با ولتاژ 12 هستند. اما باتری یو پی اس UPS، از نوع سیلد اسید با ولتاژ 12 است.
باتریهای یو پی اس قیمت بالاتری نسبت به باتری خودرویی دارند. جریان شارژ یا همان مدار شارژ باتریهای یو پی اس UPS به مراتب بالاتر از باتری ماشین است. باتری یو پی اس UPS به دما و گرد و غبار حساس است. در صورتی که باتری ماشین این ویژگی را ندارد. باطری ماشین از نوع اسیدی و باتریهای یو پی اس UPS UPSاز نوع خشک بشمار میروند. از دیگر تفاوتهای باتری یو پی اس با باتری ماشین این است که، اگر از باتری ماشین برای مدتی حدود 2 تا 3 ماه استفاده نشود، تین باتریها اصطلاحاً میخوابند و برای به کارگیری مجدد آن باید ، باتری را تکان داد. علت این کار این است که جداره سربی داخل باتری ریزش کند و برق ایجاد شود. و. در حالی که باتریهای یو پی اس را میتوان برای مدت بیشتری نگهداری کرد.
ردیف | شاخص | مقدار |
---|---|---|
1 | ولتاژ نامی | 12V |
2 | محدوده ولتاژ مدار باز در حالت شارژ کامل | 12.7-13 |
3 | کمترین ولتاژ مجاز در طی شارژ | 9 |
4 | محدوده ولتاژ شارژ در شرایط عملکرد چرخه ای (سیکلی) | 14.20-14.40 |
5 | محدوده ولتاژ شارژ در شرایط آماده به کار (شارژ شناور) | 13.60-13.80 |
6 | ضریب تصحیح ولتاC شارژ نسبت به دما | 15mV/C- |
7 | مقاومت داخلی درحالت شارژ کامل | 6-10 میلی اهم |
همانطور که در بالا اشاره شد استفاده کردن باتری ماشین به جای باتری یو پی اس اشتباه است چون امکان نشت گاز هیدروژن و در نهایت انفجار خواهد شد. در باتریهای خودرو، برای جلوگیری از نشت گاز هیچگونه محافظی وجود ندارد.