رایمند ارتباطات

مجازی سازی

مجازی سازی چیست؟

مجازی سازی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

فرض کنید که نیاز باشد از نرم‌افزار خاصی استفاده کنید که فقط و فقط بر روی سیستم‌عامل لینوکس قابل بهره‌برداری است، درحالی که سیستم‌عامل فعلی کامپیوتر شما ویندوز 10 است. آیا باید سیستم‌عامل ویندوز را حذف و لینوکس نصب کرد؟ آیا راهی بهتر وجود ندارد؟ 
 یا فرض کنید در حال بررسی عملکرد بدافزارها و یا ویروس‌ها هستید و لازم است که آن‌ها را اجرا کنید. واضح است که اجرای آن‌ها بر روی سیستم‌عامل فعلی کامپیوترتان، کار اشتباهی است. پس چه باید کرد؟
از طرفی، یکی از ملزومات اصلی شرکت‌ها، ادارات و سازمان‌ها، استفاده از نرم‌افزارها، سرویس‌ها و اتوماسیون مهمی مانند سیستم ویپ، حضور و غیاب و … است.  اداراتی که دارای سرویس‌ها و اتوماسیون مختلفی هستند، عمدتاً با این مشکل مواجه می‌شوند که بعضی از سرویس‌ها، بر پایه Windows Server 2003 تا Windows Server 2016 کار می‌کنند و بعضی بر پایه لینوکس CentOS یا Debian.  آیا باید علی‌رغم محدودیت‌های بودجه‌ای، به ازای هر سرویس، یک سرور خریداری کرد؟ 

مجازی سازی چیست ؟

بهترین و مقرون‌به‌صرفه ترین راه‌حل، بدون شک ، مجازی سازی است.  به سیستم عاملی که با مدیریت کردن منابع سخت‌افزاری، امکان تقسیم کردن آنها را، بدون نیاز به خرید سروری جدید و در کمترین زمان می‌دهد و  اجازه نصب چندین سیستم عامل غیر همسان (ویندوز-لینوکس و… )  را در کنار هم فراهم می‌کند، مجازی‌ سازی می‌گویند. به عبارت دیگر با استفاده از مجازی سازی، می‌توانید 2 و یا چند سیستم‌عامل را روی یک سیستم کامپیوتری نصب و به طور هم‌زمان مورد استفاده قرار دهید. با استفاده از مجازی سازی می‌توانید نرم‌افزارهایی که نیاز به نسخه‌های قدیمی‌تر از سیستم‌عامل شما را دارند، اجرا کنید. حتی می‌توانید همه سیستم‌عامل‌های موردنیازتان را روی یک دسکتاپ اجرا کنید. مجازی سازی فقط مناسب کاربران عادی و یا سازمان‌ها نیست. دیتاسنترها هم می‌توانند از این تکنولوژی استفاده کنند. از آنجایی که تجهیز و نگهداری دیتاسنترها،  هزینه‌های بالایی دارد، مدیران آن‌ها دنبال پیدا کردن راه‌حل‌هایی برای کاهش هزینه‌ها و بهبود کیفیت عملکرد آن‌ها هستند، که مجازی سازی یکی از همین راه‌حل‌ها است.

چطور باید از تکنولوژی مجازی سازی استفاده کرد؟

برای استفاده کردن از تکنولوژی مجازی سازی، در ابتدا باید مشخص شود که مجازی‌سازی در چه جایی قرار است مورد استفاده قرار بگیرد؟ کامپیوترهای شخصی؟ یک  شرکت، سازمان، اداره و یا سرورهای دیتاسنتر؟ کدام سیستم‌عامل مناسب سرویسی است که قرار است مجازی سازی شود؟ میزان RAM و CPU و دیگر ویژگی‌های سخت‌افزاری سیستمی که قرار است مجازی سازی روی آن‌ها نصب شود ، به چه صورتی است؟ تمام این شاخص‌ها، باید در ابتدا به طور دقیق معین شوند.

انواع روش‌های پیاده‌سازی مجازی سازها

به نرم‌افزاری که قابلیت مجازی سازی را برای ما فراهم می‌کند، مجازی ساز گفته می‌شود. نرم‌افزارهای مجازی‌سازی به راحتی روی یک کامپیوتر با 4 گیگ RAM قابل اجرا هستند  و از لینوکس، ویندوز و FreeBSD پشتیبانی می‌کنند.

مجازی سازها بر اساس نوع پیاده‌سازی، به دو قسمت تقسیم می‌شوند:

bootable بدون سیستم عامل

bootable بدون سیستم عامل

مجازی ساز نوع یک (boot up) که در واقع خودش یک سیستم‌عامل است و بوتیبل (BOOTABLE) بوده و بر روی سخت‌افزار سیستم نصب می‌شود. مانند:

نوع  یک مجازی سازها، خود به دو دسته تقسیم می‌شوند: دسته اول، اجازه استفاده از منابع بین سیستم‌عامل‌های مهمان را به شکل اشتراکی ممکن می‌سازند. مثل OpenVZ .
 و دسته دوم که به هر سیستم‌عامل مهمان، مقادیر معینی از منابع سخت‌افزاری را تخصیص  می‌دهند. مانند VMWare ESXi .

تحت سیستم عامل

تحت سیستم عامل

نوع دوم از مجازی سازها هم هستند که به شکل یک نرم‌افزار روی سیستم‌عامل نصب می‌شوند و عمدتاً جنبه آزمایشی و کاربرد خانگی دارد. مانند:

قابلیت مجازی سازی چیست؟

قابلیت مجازی سازی چیست؟

برای اجرا شدن نرم‌افزارهای مجازی ساز، باید ویژگی Intel VT-x ، AMD-V ، Intel-V  در CPU  سیستم فعال شده باشد. البته قابلیت مجازی‌سازی به نام‌های دیگری نیز ممکن است ارائه شود. مانند:

در غیر این صورت، پیام خطا صادر می‌شود و شما باید این قابلیت را فعال کنید. البته  پردازنده‌های ADM این ویژگی را دارند. اما در پردازنده‌های INTEL باید قابلیت مجازی سازی به شکل دستی فعال شود.

ضرورت مجازی سازی

هزینه‌های بالا برای تخصیص سرور به هر نرم‌افزار و سرویس، رشد سریع سرویس‌های مورد نیاز مشتریان و ….، جزو دلایلی است که باعث استقبال مدیران از تکنولوژی  مجازی سازی شده است. نرم‌افزار مجازی ساز روی سخت‌افزار نصب شده و سپس به تعداد موردنیاز کاربر، ماشین مجازی  تعریف می‌شود. یکی از اصلی‌ترین  مزایای استفاده از مجازی سازی،  کاهش هزینه‌ها و آسان‌تر شدن مدیریت منابع است. مجازی سازی باعث کاهش سرورها و در نتیجه کاهش هزینه دیتاسنتر می‌شود. با مجازی سازی شبکه  و سخت‌افزارهای آن، علاوه بر نیاز کمتر به فضا، مصرف برق  هم کاهش می‌یابد.  Backup گیری و  High Availability  هم در مجازی‌سازی، قابل اجرا است. همچنین به راحتی می‌توانید در  صورت بروز مشکل، سرورهای خود را در سایت دیگری بازیابی کنید. با استفاده از مجازی سازی شما می‌توانید در هر زمان که نیاز داشتید،  یک ماشین مجازی تعریف کرده و منابع سرورها را تغییر دهید.

ضرورت مجازی سازی

در  حالت عادی و عدم استفاده از مجازی سازی، شما تنها از 10درصد ظرفیت سخت‌افزاری خود استفاده می‌کنید. در حالی‌که  با بهره‌گیری از تکنولوژی مجازی سازی، می‌توان از 90 درصد ظرفیت سخت‌افزاری استفاده کرد. به طور خلاصه می‌توان مزایای مجازی‌سازی را به شکل زیر تشریح کرد:

انواع نرم‌افزارهای مجازی ساز

شرکت‌هایی مثل VMWARE ، CITRIX ، MICROSOFT ، RED HAT و …در حوزه مجازی سازی در حال فعالیت‌اند و نرم‌افزارهای خود را به بازار عرضه کرده‌اند.

نرم افزار vmware esxi

نرم‌افزار مجازی سازی ESXi

ESXi آخرین ورژن از سری نرم‌افزاری VMware هایپر وایزر است. 
VMware ESXi در واقع نوعی سیستم‌عامل است که مستقیما روی سخت افزار قرار می‌گیرد و Host less ( عدم نیاز به سیستم عامل  میزبان یا هاست) می‌باشد.  برای مدیریت ماشین‌های مجازی که بر روی VMware ESXi  وجود دارد، بهترین نرم افزار، vSphere  است. از طریق Vsphere می توان مدیریت یکپارچه سرورها را که از طریق vcenter  انجام می‌شود، در دست گرفت.
اضافه نمودن خودکار فضای محلی به اشتراکی، به محض وارد شدن فضای محلی به
Cluster نیز میکی از ویژگی های منحصر به فرد ESXi است که پروسه راه اندازی و کاربری را تسهیل می بخشد. 

استفاده از حافظه های فلش برای افزایش کارایی و سرعت،
افزایش سرعت در نسخه تحت وب VMware vSphere،
 راه اندازی مجدد ماشین‌های مجازی در صورت نیاز،
 امکان ساخت ماشین مجازی جدید بر پایه ماشین مجازی اولیه با حفظ حافظه (Clone نمودن در حالت روشن)
 و …
 از دیگر ویژگی های VMware ESXi است.

نرم افزار VMware Workstation

نرم‌افزار مجازی سازی VMware Workstation

جزو شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین  نرم‌افزارها در حوزه مجازی‌سازی است. این نرم‌افزار قابلیت‌هایی مانند:

نرم افزار Hyper-V

نرم‌افزار مجازی سازی Hyper-V

این ماشین مجازی، محصولی از شرکت مایکروسافت است.

محیطی بسیار آسان برای ایجاد کردن و یا حذف سیستم‌عامل‌های مختلف فراهم می‌کند. بر روی ویندوز ۱۰ و ویندوز سرور اجرا می‌شود و رایگان است، اما پشتیبانی کمی از  لینوکس دارد.  از سیستم‌عامل مهمان در برگیرنده ویندوز سرور، ویندوز XP SP3 یا نسخه‌های بالاتر، لینوکس ۳٫۴ یا بالاتر  و FreeBSD  پشتیبانی می‌کند اما، هیچ پشتیبانی از GPU مجازی وجود ندارد. البته این نرم‌افزار نمی‌تواند کارهای هوشمندانه‌ای که VMware ارائه می‌کند را، انجام دهد. مدیریت ضعیف‌تری نسبت به VMWARE دارد و پشتیبانی محدودی از سیستم‌عامل‌های ثالث دارد. 

سیستم عامل Parallels Desktop

نرم‌افزار مجازی سازی Parallels Desktop

از قابلیت‌های این نرم‌افزار می‌توان به مقرون‌به‌صرفه بودن اشاره کرد. بهترین مجازی ساز برای مک اپل است و قابلیت ادغام با سیستم‌عامل مک را دارد. نمایش هشدارهای ویندوزی در مرکز هشدار مک، میزبانی طیف وسیعی از توزیع‌های لینوکسی، سیستم‌عامل کروم و حتی سایر نسخه‌های سیستم‌عامل مک را دارا است. در کل می‌توان گفت بهتر از بوت کمپ Boot Camp (ابزار رایگان اپل برای اجرای مجازی‌سازی تحت سیست عامل مک) است.

سیستم عامل red hat

نرم‌افزار مجازی سازی red hat

مجازی ساز خوبی برای کاربران حرفه‌ای و شرکتی است، اما پشتیبانی پرهزینه‌ای دارد. این نرم‌افزار، ۴ ماشین مجازی مجزا بر روی یک میزبان واحد ایجاد می‌کند. نصب آسان و پیکربندی (هماهنگی هرچه بیشتر با سخت‌افزار) مشخص، از دیگر قابلیت‌های مهم و کلیدی اغلب نرم‌افزارهای  مجازی ساز است.

سیتریکس XenServer

نرم‌افزار مجازی سازی سیتریکس XenServer

 این نرم‌افزار به صورت رایگان عرضه می‌شود و  نصب Bare-metal دارد. اما محدودیت در تعداد سیستم‌عامل‌ها  از جمله نقاط ضعف آن است. البته می‌تواند مراکز داده‌ای مجازی ایجاد کند که قادر است قطع برق برنامه‌ریزی‌شده یا حتی برنامه‌ریزی نشده را به طور مساوی مدیریت کند.

سیستم عامل QEMU

نرم‌افزار مجازی سازی QEMU

این نرم‌افزار رایگان، فقط برای لینوکس طراحی شده و ظاهر حرفه‌ای ندارد. نکته جالب این است که این نرم‌افزار هم هاست ماشین مجازی و هم شبیه‌ساز ماشین مجازی است.

مجازی سازی در شبکه چیست؟

مجازی سازی در شبکه چیست؟

در واقع زمانیکه  سیستم‌عامل‌ها را بصورت مجازی سازی استفاده ‌می‌کنیم، تمام ماشین ها دارای یک کارت شبکه مجازی می شوند. اگرچه سرور توسط یک کابل شبکه، به شبکه متصل شده است، اما نرم افزار مدیریت مجازی‌ساز (مثلا eSXI)، برای هر ماشین ، یک کارت شبکه مجازی جداگانه دارای مک آدرس یکتا و غیرتکراری اختصاص می‌دهد. بدین ترتیب، اولا به کاهش استفاده از تجهیزات شبکه کمک کرده، ثانیا امکان تقسیم و کنترل تنظیمات شبکه را به عهده گرفته و ثالثا امکاناتی نظیر VLAN بندی را در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر سرور شما دارای چندین کارت شبکه باشد، (مثلا در سرورهای سری hp DL باشد)، می‌توانید برای تقسیم بار و همچنین پشتیبان قراردادن کارت شبکه‌ای، برای کارت شبکه دیگر، از تنظیمات redundancy استفاده کنید تا اگر به هر دلیلی کارت شبکه اولی خراب شد، کارت شبکه دوم به سرعت وارد مدار شود.

(NETWORK FUNCTION VIRTUALIZATION (NVF چیست؟

راهکاری است که عملیات‌ شبکه‌ای را از سخت‌افزارهای مربوط به آن‌ها جدا می‌کند تا آن‌ها بتوانند به صورت نرم‌افزاری اجرا شوند. NFV  اجزاء شبکه‌ای مورد نیاز برای پشتیبانی از زیرساخت‌های مجازی سازی شده را ادغام کرده و ارائه می‌کند. از نرم‌افزارهایی که مجازی‌سازی شبکه را ارائه می‌کنند ، می‌توان  به VMware NSX  اشاره کرد.

فرض کنید یک اداره ، شرکت و یا سازمان  در شبکه خود ۳ سرور مختلف دارد.

·  یک سرور MS Windows Server 2008 به منظور میزبانی سرویس Active Directory

·  یک سرور Linux Fedora به منظور میزبانی پورتال سازمانی

·  یک سرور MS Windows Server 2003به منظور میزبانی سرویس ISA
اگر از مجازی‌سازی استفاده کنید هر سه سیستم‌عامل را  به طور هم‌زمان می‌توانید روی یک  سرور داشته باشید. یعنی هزینه‌هایی مثل برق و … تا یک سوم کاهش یافته است و نتیجه‌ی آن مرکز داده‌ای با انعطاف‌پذیری بالا در ارتباطات است که در کمترین زمان می تواند یک مسیر را حذف، مسیر جدید و لینک پشتیبان را ایجاد کند و استفاده بهینه‌تری از RAM و CPU داشت.

از مزایای مجازی سازی شبکه می‌توان به:

مزایای مجازی سازی شبکه
مجازی سازی در رایانش ابری

مجازی سازی در رایانش ابری چیست؟

مجازی سازی یعنی ایجاد یک نسخه  غیرواقعی از سرور، دسکتاپ ، دستگاه  ذخیره‌سازی ، سیستم‌عامل و …. و مهاجرت ساده‌تر به ابر  یکی از مزایای مجازی‌سازی است. در رایانش ابری کاربران اطلاعات موجود در فضای ابری خود را به اشتراک می‌گذارند. اما در صورت استفاده از تکنولوژی مجازی‌سازی در رایانش ابری، کاربران زیرساخت‌ها را با هم به اشتراک می‌گذارند. به عبارت دیگر، با مجازی‌سازی در رایانش ابری، نسخه‌های استاندارد برنامه و اپلیکیشن‌ها، در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که بسیار بهینه‌تر و کم‌هزینه‌تر است. در رایانش ابری  سرورها و برنامه‌های کاربردی توسط اشخاص ثالث نگه‌داری شده و ارائه‌دهندگان  ابری، بابت این موضوع به صورت ماهانه و یا سالیانه ، مبلغی پرداخت می‌کنند.

انواع مجازی سازی

مجازی سازی سیستم‌عامل

اگر ماشین مجازی به جای اینکه روی سیستم سخت‌افزاری نصب شود، روی سیستم‌عامل میزبان نصب شود، مجازی‌سازی سیستم‌عامل نامیده می‌شود.

مجازی سازی سرور

اگر ماشین مجازی به طور مستقیم روی سیستم سرور نصب شده باشد، مجازی‌سازی سرور نامیده می‌شود. که عمدتاً برای تعادل بار این کار را انجام می‌دهند.

مجازی سازی ذخیره‌سازی

اگر فضای ذخیره‌سازی فیزیکی از چندین دستگاه ، را به‌گونه‌ای گروه‌بندی کنیم که مانند یک دستگاه ذخیره‌سازی به نظر برسد، مجازی‌سازی ذخیره‌سازی نامیده می‌شود که عمدتاً برای پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مجازی سازی دسکتاپ چیست؟

VDI یا Virtual Desktop Infrastructure  به معنای ایجاد محیط مجازی از دسکتاپ‌ها  است .  به عبارت دیگر با مجازی سازی دسکتاپ، دسکتاپ‌های کاربران ، روی سرورها قرار می‌گیرند و  توسط کاربر نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. دسکتاپ‌های مجازی می‌توانند  از هر سیستم و در هر زمان  و مکانی مورد استفاده قرار بگیرند.  در مجازی‌سازی دسکتاب، سیستم به حالت مجازی تبدیل شده و تمام اطلاعات کاربر روی سرور قرار می‌گیرد. دسکتاپ مجازی هیچ‌گاه خاموش نمی‌شود و سرعت و توانایی  بالایی دارد. مجازی سازی دسکتاپ، از منابع RAM ،HARD و CPU استفاده کرده و نیازی به کامپیوتر یا  لپتاب برای کاربر نیست. بلکه با هر سیستمی این کار، امکان پذیر است. کاربران می توانند پشت هر سیستمی در سازمان بنشینند و با LOGIN کردن، دسکتاب آنها نمایش داده می‌شود.

مجازی سازی دسکتاپ

چرا باید از تکنولوژی مجازی سازی دسکتاپ استفاده کنیم؟

فرض کنید تعداد زیادی PC در محیط کار و یا سازمان وجود دارد. واضح است که زمان زیادی برای مدیریت تک‌تک این کامپیوترها باید صرف شود. نرم‌افزارهای مختلف باید بر روی همه آن‌ها نصب و پشتیبانی شود. واضح است که این کار مستلزم صرف هزینه‌ و زمان زیادی است. شما با استفاده از مجازی سازی دسکتاپ به راحتی می‌توانید این کار را از هر کجا و در هر زمان و مکان  انجام دهید.
تولیدکنندگان بزرگ در عرصه دسکتاپ مجازی و VDI عبارت‌اند از:

  • Microsoft
  • Citrix
  • VMware

VMware Horizon View بهترین نرم‌افزار برای مجازی سازی دسکتاپ است. برنامه VMware Horizon شرایط لازم برای مجازی‌سازی دسکتاپ را فراهم می‌کند. این نرم‌افزار امکان مدیریت و دسترسی کامل به نرم‌افزار و تسهیل احراز هویت در تمام سرویس‌های دسکتاپ ارائه می‌دهد. قابلیت استفاده بر روی لینوکس و ویندوز را دارد و با یکپارچگی کامل با مراکز داده مانند   vSphere،  vSAN و  NSX از اطلاعات و داده‌های کاربران حفاظت می‌کند. مدیران نیز ترجیح می‌دهند که برای مدیریت  سازمان خود، از راحت‌ترین و سریع‌ترین ابزارها استفاده کرده  تا هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود و هم کمترین زمان ممکن صرف شود. با استفاده از مجازی سازی دسکتاپ، مدیر می‌توانید صفحه دسکتاپ کاربران را آنلاین رصد کند و نتواند اطلاعاتی را از روی سیستم حذف کند. کاربر می‌تواند از منابع  سرور اصلی VDI مانند RAM و گرافیک، استفاده کند. از آنجایی‌که اطلاعات هارد کاربر در سرور ذخیره می‌شود، ادمین شبکه به راحتی می‌تواند با بکاپ گیری از سرور، در واقع از تمام سیستم کاربران، بکاپ گیری کند. به همین دلایل، استقبال چشمگیری از این نرم‌افزار شده است.

مزایای مجازی سازی دسکتاپ

مجازی‌سازی دسکتاپ مزایای بسیار زیادی دارد که در بخش قبلی مفصل به آنها پرداختیم ولی به طور خلاصه می توان  به:

ضمنا آن دسته از ادمین‌های شبکه، که برای راه‌اندازی مجازی‌ساز دسکتاپ، نیاز به توجیه مدیرانشان دارند، می‌توانند قسمت خلاصه‌شده را برای مدیرانشان پرینت بگیرند. 

مزایای مجازی سازی دسکتاپ
بکگراند
بکگراند
بکگراند
بکگراند
بکگراند

قابلیت پردازنده cpu در مجازی سازی

هزینه مجازی سازی

هزینه مجازی سازی

برای راه‌اندازی، بایستی ابتدا بستر شبکه بین تمام کاربران و سرور برقرار شده باشد که بهترین روش کابل‌کشی شبکه یا فیبر نوری است. ولی در صورت محدودیت هزینه‌ها،می‌توانید از وایرلس هم استفاده کنید. خرید یک سرور سخت‌افزاری قوی مانند سرورهای HP که حداقل 32 گیگ رم داشته باشند هماز دیگر الزامات است.هارد و فضای ذخیره، بستگی به نیاز شما دارد. خرید تجهیزات موس و کیبورد مانیتور و خرید یکی از دستگاه‌های واسطه DVI مانند زیروکلاینت یا تین‌کلاینت‌ها هم لازم است.اجرت نصب نرم‌افزار مدیریت کاربران بر روی سرور و نصب و کانفیگ زیروکلاینت یا تین کلاینت‌ها، از دیگر عواملی است که بر روی هزینه مجازی‌سازی تاثیرگذار است.

بکگراند
بکگراند
بکگراند
بکگراند
بکگراند

بکاپ گرفتن در ماشین مجازی سازی

نرم‌افزارهای بکاپ گرفتن از ماشین مجازی

تهیه به‌موقع نسخه پشتیبان یا بکاپ، در تمام سیستم‌های نرم‌افزاری لازم و ضروری است. بکاپ، در واقع یک کپی از  داده‌ها است که در هنگام خراب شدن  سخت‌افزارها و نرم‌افزارها، و یا هرگونه خطا و مشکل در سیستم، توانایی بازیابی اطلاعات از دست‌رفته را دارا است. پشتیبان گیری از ماشین مجازی هم یکی از اقداماتی است که لازم  است مدیران و صاحبان کسب و کارها موردتوجه قرار دهند. نرم‌افزار Veeam Backup & Replication یکی از بهترین  ابزارها برای پشتیبان گیری از ماشین مجازی است. با استفاده از این نرم‌افزار شما می‌توانید  به طور کامل از اطلاعات ماشین مجازی بکاپ بگیرید. از این نرم‌افزار برای بکاپ گیری در Vmware ، Hyper-V ، سرورهای فیزیکی ، workstation ها و محیط‌های ابری (cloud) بهره می‌برند.

بکاپگیری از ماشین مجازی

قابلیت‌های نرم‌افزار VEEAM BACKUP

قابلیت اصلی آن اتصال به سرور مجازی‌ساز vmware است. علاوه بر آن، به تعداد نامحدود اجازه اضافه کردن ماشین مجازی می‌دهد. قابلیت زمانبندی دستی و اتوماتیک برای بکاپ‌گیری از ماشین های مجازی را دارد. همچنین انواع روش‌های بکاپ‌گیری، توسط این نرم‌افزار ارائه می‌شود. مثلا  یک روش این‌که، مطابق برنامه زمانبندی که به آن داده شده، از کل ماشین‌ها بکاپ می‌گیرد.  یا یک روش دیگر این که  خود نرم‌افزار  تشخیص می‌دهد که هر زمان که در ظرفیت هارد ماشین مجازی، تغییری احساس کرد، تنها از همان بخشی که تغییر ایجاد شده بکاپ بگیرد. این روش بکاپ‌گیری (روش دوم)، هم به پردازش سرور کمک می‌کند و هم این‌که کمتر شبکه را اشغال می‌کند و هم هاردهای سرور بکاپ، دیر به دیر پر می‌شوند.

تجهیزات مورد نیاز مجازی سازی

تجهیزات مورد نیاز مجازی سازی

برای مجازی سازی نیاز به سروری با قابلیت مجازی سازی است. مخصوصا CPU آن بایستی VT و… داشته باشد. فلش مموری برای کیس های تاور و مموری کارت SD حداقل هشت 8 گیگ (بهتر است با سرعت حداقل 80 مگابیت انتخاب شود) هم از دیگر الزامات برای مجازی سازی است. نرم افزار مجازی‌ساز هم باید متناسب با ویژگی‌های امکانات عمومی محیط کار و سیستم موردنیاز شما انتخاب شود. از آنجایی که یکی از مشکلات معمول در ادارات و سازمانها، نوسانات برق است و لازم است که سرور و سیستم عامل مجازی ساز ESXI در همه حال در مدار باشند، موکدا پیشنهاد می‌شود که از دستگاه یو پی اس UPS برای محافظت از سرورها و دیگر تجهیزات استفاده شود.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.