رایمند ارتباطات

خرید انواع سرور

خرید سرور HP

تاریخچه شرکت HP

 Hewlett-Packard یا (HP)  شرکتی آمریکایی در حوزه فناوری اطلاعات واقع در ایالت کالیفرنیای آمریکا است. هیولت و پاکارد (Hewlett-Packard)، نام خانوادگی دو تن از دانش‌آموختگان دانشگاه استنفورد بود که در سال 1939 این شرکت را بنیان نهادند. HP تقریباً در تمام کشورها فعالیت داشته و حدود سیصد هزار کارمند دارد. می‌توان آن را بزرگ‌ترین تولیدکننده لپ تاب در جهان نامید. البته، علاوه بر لپ تاب، سرورهای HP به علت کارایی و کیفیت بالا، جزو پرفروش‌ترین محصولات این شرکت است و کسب‌وکارهای مختلفی به خرید سرور HP روی آورده‌اند.
چاپگرهای HP و رایانه شخصی، اسکنر، دستگاه فتوکپی، تبلت و موبایل و نرم‌افزارهای مدیریت شبکه، سوئیچ، روتر، رک و استوریج و مانیتورها هم، محصولات دیگر این شرکت هستند که به شکل قابل‌توجهی مورد استقبال جهانی قرارگرفته‌اند.

سرور HP چیست؟

سرور را می‌توان کامپیوتر همواره روشنی دانست که بقیه کامپیوترهای موجود در شبکه از آن فرمان می‌گیرند.
 سرور، ترکیبی از سخت‌افزار و سیستم‌عامل است و وظیفه سرویس‌دهی و ارائه خدمات به سایر سیستم‌های دیگر را بر عهده دارد و منابع مختلفی نظیر رم، فضای ذخیره‌سازی، پردازنده و … را در اختیار کاربران شبکه قرار می‌دهد. از آنجایی که در دنیای امروز، تقریباً همه سازمان‌ها و شرکت‌ها، نیاز به استفاده از بستر شبکه اینترنت دارند، خرید تجهیزات شبکه نیز، امری اجتناب‌ناپذیر است. انتخاب یک سرور مناسب برای تجهیزات شبکه می‌تواند کمک بزرگی به توسعه کسب‌وکار کند. برندهای مختلفی اقدام به تولید سرور کرده‌اند. یکی از بهترین برندها در این زمینه، سرور HP است.  
بدون شک، پرطرفدارترین و پرتقاضاترین سرور جهان، سرور HP است. سرورهای HP در اندازه‌های متفاوت، نیازهای مصرف‌کنندگان و کاربران را برطرف کرده‌اند. عملکرد بالا، افزایش میزان دسترسی، قابلیت توسعه و مدیریت آسان، از ویژگی‌های سرورهای HP است. کارایی و اطمینان بالا برای جلوگیری از down شدن، قابلیت تست و آزمایش سرور و دیگر تجهیزات جانبی، بهره‌مندی از تکنولوژی ILO برای کانفیگ و مدیریت آسان‌تر را، می‌توان 3 تا از مهم‌ترین و شاخص‌ترین ویژگی‌های سرورهای HP دانست.

قیمت خرید سرور HP

انواع سرور HP​

سرورهای DL

سرورهای DL

این سرورها، جزو پرفروش‌ترین سرورها در ایران هستند. به شکل افقی یا رکمونت در رک قرار می‌گیرند و مدل‌هایی مانند DL700، DL500، DL300، DL100 را شامل می‌شوند. این نوع از سرورهای HP، دارای حافظه‌های NVDIMM هستند و برای کارهای تحلیلی و پایگاه داده، بسیار مناسب‌اند.
این سرورها دارای دو عدد پاور برای حالت ریداندنسی، دوعدد CPU برای پردازش بالاتر، 24 عدد اسلات RAM هستند. تا به امروز در نسل‌های 6 و 7 و 8 و 9 و 10 (g6, g7, g8, g9, g10) به بازار عرضه شده است.
یکی دیگر از قابلیت‌های سرورهای DL، این است که می‌توان چند عدد هارد روی آن‌ها نصب کرد.

بلید سرور hp

سرورهای BL

این نوع از سرورها (Blade= تیغه)، مناسب برای شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ هستند. استفاده از این سری از سرورهای HP به دلیل انعطاف بالا، عملکرد بهتر و کاهش هزینه‌ها را به دنبال خواهد داشت. سرورهای BL عمدتاً به شکل عمودی در رک قرار می‌گیرند. از این رو می توان گفت که حجم کمی را اشغال می‌کنند. تکه تکه هستند و میشود این تکه‌ها را بهم چسباند. از طرفی کابل بندی ساده‌ای دارند.

از دیگر ویژگی‌های سرورهای BL می توان به مناسب بودن آن برای ذخیره‌سازی و حجم کاری بالا مانند مجازی سازی و محاسبات مبتنی بر ابر و همچنین کارایی و قابلیت اطمینان مناسب، که زیر ساخت‌های سنتنی قادر به ارائه دادن نیستند.

سرورهای ML

سرورهای ML

این سرورها، قابل ارتقا هستند و بسیار مناسب سازمان‌ها و شرکت‌هایی هستند که دارای شعب مختلفی باشند. مزیت آن‌ها نسبت به سرورهای BL و DL، عدم نیاز آن‌ها به رک است. هرچند که قابلیت جایگذاری در رک هم دارند. بصورت عمودی هستند و معمولا دارای ۱ پاور و یک سیپی هستند. تاکنون نسل های h6 ،h7 ،h8 ،h9 ،h10 از آن عرضه شده است. مدل‌های پایه، با پردازنده ۳GHz Xeon E3-1220 v5 و ۴ گیگابایت رم عرضه می‌شوند. پردازش پردازنده‌های Xeon 5500/5600، بیشتر از پردازنده‌های Xeon 5500/5600 است و E5 Xeons اینتل با تعداد هسته بالاتر، QPI و ظرفیت حافظه بسیار بزرگ‌تر ارائه شده‌اند.

دیتابیس sql server

سرورهای SL

آخرین نسل از سرورها هم، سرورهای سینرژی هستند که توسعه‌یافته سرورهای بلید(BL) هستند و قدرت بالایی در محاسبات، ذخیره‌سازی، ارتباطات شبکه و بهره‌گیری از نرم‌افزارهای مختلف دارند.عمدتاً برای میزبانی وب، خدمات بر بستر ابر و سازمان‌هایی که به محاسبات سریع و بسیار دقیق نیازمندند، از سرورهای SL باید استفاده کرد. ویژگی مهم این نوع از سرورها، کاهش قابل توجه هزینه‌های عملیاتی سیستم است. این سرورها، نسبت به بقیه پورت‌های پردازنده بیشتری دارند.

سرورهای HP از لحاظ فیزیکی نیز هم به سه دسته تقسیم می‌شوند:

عدد 1

ایستاده (HP Tower Servers)

اگر می‌خواهید که سرور را جایگزین کامپیوترهای خود کنید، یا قصد راه‌اندازی شبکه و دسترسی اشتراکی فایل‌ها برای شعبات مختلف سازمان خود را دارید، بهترین پیشنهاد، سرورهای ایستاده است. نگهداری آسان و عدم نیاز به رک، از دیگر مزایای سرورهای ایستاده است. سرورهای ایستاده که مانند کیس کامپیوترهای شخصی هستند و نیازی هم به رک ندارند، مناسب کسب‌وکارهای کوچک هستند. قیمت آن‌ها هم ارزان‌تر از دیگر انواع سرورهای HP است.

عدد 2

رکمونت (Rackmount)

اگر سرور را برای دیتاسنتر می‌خواهید و قصد دارید تراکنش‌های سیستمی سریع‌تری داشته باشید و یا نیاز به مجازی‌سازی قوی‌تری دارید، می‌توانید از سرور DL استفاده کنید. سرورهای خوابیده DL ماژولار و قابل ارتقاء است. سرورهای رکمونت، سرورهایی هستند که باید در رک جایگذاری شوند. می‌توان گفت بسیاری از دیتاسنترها، متشکل از سرورهای HP رکمونت هستند.

عدد 3

تیغه‌ای (HP Blade Servers)

استفاده از سرورهای تیغه‌ای که اندازه‌ای کوچک دارند، باعث کاهش مصرف انرژی و کاهش downtime تا ۹۰ درصد می‌شوند. از ۲ هارد و ۲ کارت شبکه پشتیبانی می‌کنند. این سرورها هم برای مجازی سازی بسیار مناسب هستند.

خرید سرور اچ پی

سرور HP استوک چیست؟

سرورها مهم‌ترین زیرساخت شبکه محسوب می‌شوند و نیاز است که همواره سروری با کیفیت بالا و طول عمر مناسب در اختیار داشته باشیم. از طرفی سرورها جزو تجهیزات گران‌قیمت شبکه محسوب می‌شوند و اگر سازمان‌ها قادر به خرید یک سرور نباشند، بهترین گزینه استفاده از سرور HP استوک است. 
 سرور استوک به سروری گفته می‌شود که بسیار جزئی کار کرده است و یا اصلاً هم کار نکرده است. بلکه به هر دلیلی، توسط خریدار قبلی پس فرستاده شده و یا به دلیل مشکلاتی که در حمل‌ونقل و.. ممکن است برای آن به وجود آمده باشد مرجوع شده است.
 سرور دست دوم HP به سروری گفته می‌شود که بیش از حد کارکرده است و عدم کارایی مناسب آن، برای مصرف‌کننده ثابت شده است. اما سرور استوک، در حد یک سرور نو کارایی دارد. از نظر اقتصادی می‌توان گفت که سرور استوک مقرون‌به‌صرفه است و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. لازم به ذکر است که قطعات و لوازم سرورهای استوک هم به راحتی قابل دسترسی هستند. 

اجزای تشکیل‌دهنده سرور HP

منبع تغذیه، خنک‌کننده، شبکه، ذخیره‌سازی و ماژول‌های دیگر، اجزای تشکیل‌دهنده سرور HP هستند.

منبع تغذیه

منبع تغذیه

منبع تغذیه یا همان پاور سرور وظیفه تأمین برق سرور را به عهده دارد.در یکسری از سرورها مانند سری HP z400 و یا HP ml300، یک پاور گذاشته می‌شود، ولی در سری‌های HP Dl380 یا HP DL360، دو پاور همزمان استفاده می‌شود. یکی برای تقسیم بار مصرفی است که در تنظیمات سرور با نام redundancy نام برده شده است، دیگری هم برای اینکه اگر یکی از پاورها خراب شد و یا سوخت، سرور خاموش نشود و همچنان به کار خودش ادامه دهد تا پاور آسیب دیده تعمیر شود. دیگر خاصیت آن، اتصال همزمان از دو منبع برق (مثلا یکی از برق شهر بطور مستقیم و دیگری از یو پی اس UPS) به یک سرور است.

خنک کننده یا فن سرور HP

استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده برای دفع حرارت‌های تولید شده در سرور، باعث افزایش کارایی سرور HP خواهد بود. سرورهای تیغه‌ای نسل جدید، دارای فن‌های قابل تنظیم، سیستم کنترل و پایش دما و سیستم خنک‌سازی با مایعات هستند. در سری HP DL380 or 360، محل جانمایی خنک‌ کننده، در قسمت جلوی شاسی، مابین مادربرد و محل نصب هاردها است. برای سری HP z400 و HP ML هم در جلوی کیس و هم در پشت کیس قرار دارد. خنک کننده یافن سرور HP دارای طول عمر بالایی است و خود، عاملی برای افزایش کارایی و طول عمر سرور خواهد بود. چون دفع حرارت تولید شده، از افزایش دما و آسیب به تجهیزات سرور،جلوگیری می‌کند. چون تعداد زیادی دارد، صدای زیادتری نسبت به بقیه سرورها ایجاد میکند.

شبکه

کارت شبکه های HP سطح جدیدی از کارایی شبکه، قابلیت اطمینان و بهره وری بیشتر مرکز داده را ارائه می‌دهند. هر کارت شبکه سرعت انتقال خاص خود را دارد، به طور مثال ۱۰۰Mbps ، ۱۰۰۰Mbps ،۱۰Gbps که نشان‌دهنده سرعت نرخ انتقال آن کارت شبکه است. کارت شبکه سرور HP با سرعت ۱ گیگابیت بر ثانیه قادر است تمامی اطلاعات را انتقال بدهد و مطابق با استانداردهای ۸۰۲.۳, ۸۰۲.۳ab, 802.3u, 802.3x, Dynamic 802.3ad, 802.1Q, 802.3az, 1588, 802.1as است. اکثر سرورهای جدید مجهز به رابط شبکه‌ای هستند که داخل مادربرد، تعبیه شده است.

ماژول‌های دیگر:

سرورهای HP با طراحی و معماری مجتمع و ماژولار این امکان را فراهم می‌کنند که پردازش حجم زیادی از اطلاعات در فضای کم به‌صورت بهینه انجام شود و یک محیط مناسبی را برای انتقال سرویس‌ها به کامپیوترهای دیگر فراهم می‌کنند. استفاده از ماژول‌های تیغه‌ای سوییچ، روتر، ذخیره‌ساز، SAN و … از جمله این ماژول‌ها هستند. کارت RAID یا رید کنترلر (RAID Controller)، سرورهای HP جهت عمل RAID یا آرایه بندی هاردهای سرور مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع سرعت خواندن و نوشتن و امنیت اطلاعات را در سرور، چندین برابر می کند. بر روی سرورها، تنها یک Bay جهت قرار دادن هارد وجود دارد . که بر روی این Bay میتوان تعداد ۸ درایو SFF قرار داد . سرورHP برای ماژولهایی برای نصب و جانمایی کارت‌های مموری SD، کارت های اسلات PCI و PCI Express و CPU و اسلات RAM هستند.

ماژول های سرور hp

تجهیزات جانبی سرور HP:

تجهیزات جانبی سرور را می‌توان به دو گروه تقسیم‌بندی کرد:

گروه اول تجهیزات متصل جانبی مثل انواع کارت شبکه کابلی و فیبرنوری

گروه دوم، هارد و RAM و CPU و فن و باتری ریدکنتلر و انواع کارت‌هایی که روی اسلات PCI نصب می‌شوند.

تفاوت سرور HP و کیس

معمولاً به خاطر صرفه‌جویی مالی، مشاهده می‌شود که بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک، از رایانه شخصی (کیس) به عنوان سرور استفاده می‌کنند. یعنی یک سیستم‌عامل سرور مثل ویندوز سرور 2003،  روی کیس رایانه معمولی نصب کرده و نرم‌افزارهای مهم را روی آن قرار می‌دهند. اشتباه بزرگی که خسارات بزرگی هم به همراه خواهد داشت.

تفاوت سرور HP و کیس

سرورها می‌توانند زمان زیادی را بدون خاموشی کار کنند. قطعات باکیفیت‌تر و مقاوم‌تری دارند و در آن‌ها سیستم خنک‌کننده حرفه‌ای‌تری تعبیه‌شده است. قطعات داخلی، سازگاری و هماهنگی با یکدیگر دارند. تست‌های کنترل‌کننده کیفیت روی آن‌ها انجام می‌شود. درگاه‌های رابط کارت شبکه سرور انتقال سریع‌تر و سرعت و عملکرد بهتری دارند. امکان نصب یا جداسازی قطعاتی مثل هارد و منبع تغذیه در هنگام روشن بودن دارند. سرورها دارای چند هارد هستند که خاصیت”Raid” یا “Redundant Array of Inexpensive Disks” گفته می‌شود. یعنی در صورت ایجاد مشکل برای یکی از هاردها، بقیه وارد مدار می‌شوند تا خللی در روند کار ایجاد نشود. پردازنده‌های سرور از حافظه کش بالاتر و در نتیجه سرعت پردازش بالایی برخوردارند. سرورها یک موتور داخلی به نام ILO دارند که در شرایط خاص به مدیر شبکه اخطار می‌دهد. ازطرفی، در سرورها، ریدکنتلر سخت افزاری وجود دارد که باعث حفاظت از اطلاعات موجود در هاردها می‌شود.

در حالی که، کیفیت و مقاوم بودن قطعات کیس مانند سرور نیست.
سازگاری قطعات در کیس هم، خیلی قابل‌توجه نیست. گاهی ممکن است یک مادربرد و کارت گرافیک، حتی از یک سازنده مشترک نیز، با یکدیگر سازگار نباشند. کیس‌ها، کارت شبکه قدرتمندی ندارند. فاقد خاصیت “Raid” هستند و پردازنده‌های آن‌ها مانند سرورها قوی نیست. تفاوت دیگر کولینگ است. کولینگ به عمل خنک سازی قطعات گفته می‌شود که امری بسیار مهم و سنجیده شده است. در کامپیوترهای شخصی هرچند کیس های قدرتمند و زیبایی هم که داشته باشیم، فن‌ها کولینگ مختص قدرت همان قطعات را دارند و سطح قابل مقایسه ای از کولینگ سرور را نمی‌توانند برآورده نمی‌کنند.
RAM و CPU کمتری می‌توان روی آن نصب کرد. مثلا در کیس‌های معمولی حداکثر یک عدد CPU و نهایتا 64 گیگ RAM  قابلیت نصب وجود دارد. ولی در بعضی از سرورهای HP، تا یک ترابایت RAM و همچنین 4 عدد CPU میتوان نصب کرد. از این رو استفاده کردن از آن‌ها، به عنوان سرور، اشتباه بزرگی است.

راهنمای خرید سرور HP

راهنمای خرید سرور HP

در ابتدا باید تعیین شود که سرور موردنیاز، چه مشخصات، پیکربندی و توانمندی‌هایی را باید داشته باشد. بهترین کار این است که برای خرید سرور از یک مشاور راهنمایی بخواهید. کارشناسان رایمند ارتباطات، آماده هستند که جهت خرید سرور HP راهنمایی‌ها و مشاوره‌های لازم را به شما ارائه دهند تا شما بتوانید با اطمینان خرید کنید. رایمند ارتباطات به عنوان نماینده رسمی سرور HP اصفهان آماده ارائه خدمات به مشتریان عزیر است.
همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، انطباق نیاز شما با ویژگی‌های سرور بسیار مهم است. اگر سروری انتخاب کنید که قدرت لازم برای کارهای شما را نداشته باشد، قطعاً خسارات زیادی را برای سازمان شما به همراه خواهد داشت. نکته دیگر این است ساختار شبکه شما هم باید با سروری که قصد خرید آن را دارید، منطق و سازگار باشد. بودجه مناسب و تخصیص فضای مناسب برای قرارگیری سرور هم از دیگر نکاتی است که برای خرید سرور باید مدنظر داشت.

لازم به ذکر است که ابعاد و فضایی که دارید، باید متناسب با ابعاد سرور باشد. چون سرورهای رکمونت دارای 48 سانتمتر عرض، 80سانتیمتر طول و حدودا 10 سانتیمتر ارتفاع دارند، فضای مورد نیاز باید در نظر گرفته شود. ولی سرورهای تاور حدودا 30 سانتمتر عرض، 50 سانتیمتر عرض و ارتفاع حدودا 40-50 سانتمتر است. 

توصیه می‌کنیم در خرید سرور HP آینده‌نگر هم باشید. ممکن است در آینده نیاز به ارتقا و توسعه در کسب‌وکار خود داشته باشید. پس بهتر است که سروری را انتخاب و خریداری کنید که بهترین امکان توسعه را در اختیارتان قرار دهد.  به این معنی که حتی اگر لازم به تغییرات در مدل و مشخصات سرور باشد، قابلیت همپوشانی مناسب در قطعات

نصب سرور HP در رک

برای راه‌اندازی سرور، فضای مناسبی برای آن باید در نظر بگیرید. چون جریان هوا باید به خوبی در اطراف سرور برقرار باشد. حداکثر دما هم 35 باشد و برای عملکرد مناسب، سیم ارت به خوبی تعبیه شود. بهتر است برای افزایش کارایی سرور، هرچند وقت یک‌بار به تمیز کردن و بازبینی آن بپردازید.
  برای قرار گیری بدنه سرور درون رک کافی است که آن را روی ریل به عقب فشار دهید تا سرور به صورت کاملا امن درون فضای مربوط به خود قرار گیرد 

نصب سرور HP در رک
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.